Miljoenenbonus topman AF-KLM kan niet worden tegengehouden

De Nederlandse regering is er opnieuw niet in geslaagd een bonus ter waarde van 2 miljoen euro voor topman Ben Smith van Air France-KLM tegen te houden. Op de aandeelhoudersvergadering stemde een meerderheid in met het beloningsbeleid van het luchtvaartconcern. Daaronder valt ook de door demissionair minister Wopke Hoekstra gehekelde aandelenbonus. Vorig jaar haalde verzet uit Den Haag ook al niets uit.

De in Nederland omstreden bonus is een langetermijnbeloning. Smith ontvangt het aandelenpakket pas in 2023 als Air France-KLM bepaalde financiële, duurzame en andere doelen heeft gehaald. Smith verlaagde zijn vaste salaris vanaf maart 2020 wel met 25 procent tot 744.000 euro wegens de coronacrisis en zag af van zijn jaarbonus.

Minister van Financiën Hoekstra meldde eerder deze maand iedere vorm van bonussen voor de top van het bedrijf af te wijzen. Wegens de coronacrisis ontving Air France-KLM miljarden aan overheidssteun, verloren veel werknemers hun baan en moesten andere medewerkers salaris inleveren. Een variabele beloning voor Smith is volgens het kabinet daarom ongepast.

Bonus topman AirFrance-KLM nog niet zeker

In totaal stemde een minderheid van net geen 23 procent van de aandeelhouders op de vergadering tegen het beloningsbeleid voor 2020. De Nederlandse staat, met een belang van 9,3 procent in Air France-KLM, stemde ook tegen de beloningsvoorstellen voor 2021. Daarin maakt Smith weer kans op de toewijzing van 2 miljoen euro aan aandelen.

Het is overigens lang niet zeker dat Smith zijn aandelenbonus voor 2020 uiteindelijk krijgt. De daarvoor opgestelde doelstellingen blijven door de coronacrisis mogelijk buiten bereik. Bovendien worden de aandelen pas uitgekeerd als Air France-KLM minstens driekwart van de onlangs toezegde kapitaalsteun heeft terugbetaald, zoals de Europese Commissie eist.

Miljardenverlies

Air France-KLM leed door het instorten van de internationale luchtvaart een miljardenverlies in 2020. Het bedrijf kreeg van de Nederlandse en Franse overheid vorig jaar 10,4 miljard euro aan leningen en kredietgaranties om een bankroet af te wenden. Dit jaar zegde Parijs nog eens 4 miljard euro aan steun toe, waaronder de aankoop van 1 miljard euro aan nieuwe aandelen van het luchtvaartbedrijf.

Financieel topman Frédéric Gagey waarschuwde dat dit nog niet genoeg is voor een gezonde balans. De luchtvaartgroep heeft nog altijd een negatief eigen vermogen, dus zijn nieuwe kapitaalinjecties nodig. Air France-KLM vroeg aandeelhouders daarom met succes toestemming om tot maximaal 2,6 miljard euro aan kapitaal op te halen via eventuele nieuwe aandelenuitgiften, wat hoger is dan een eerder plafond.

Door: ANP