Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

KLM-topman: na overleven is aandacht nu gericht op herstel

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Bij luchtvaartmaatschappij KLM is de blik inmiddels gericht op het herstel van de crisis. Daarmee is de maatschappij volgens topman Pieter Elbers inmiddels een fase verder waar de aandacht vorig jaar louter lag op overleven. Bij stap drie van het crisisherstel gaat de aandacht ook weer naar de verdere toekomst. Zo ver is het nu nog niet.

KLM wordt net als sectorgenoten keihard geraakt door de coronacrisis. De Nederlandse maatschappij kende een heel moeizaam eerste kwartaal van 2021. Dat kwam volgens Elbers onder andere door de opgelegde reisrestricties, testverplichtingen, vliegverboden en andere zaken die reizen ontmoedigden.

KLM zag de passagiersstroom in de eerste maanden van 2021 met ruim 77 procent opdrogen. In totaal stapten 1,4 miljoen reizigers aan boord van een KLM-vlucht. Vliegtuigen zaten daarbij in doorsnee voor nog geen derde vol. Ondanks maatregelen om de kosten te drukken sloot KLM een kwartaal andermaal af met een stevig verlies.

Noodsteun

Zusterbedrijf Air France, dat ook dieprode cijfers schreef, klopte onlangs met succes aan voor extra steun om de zomermaanden door te komen. Volgens Elbers is extra steun in de vorm van "cash" bij KLM nu niet nodig. Vorig jaar verzekerde KLM zich van 3,4 miljard euro aan noodsteun met leningen en garanties. Daarvan was eind 2020 volgens Elbers 940 miljoen euro gebruikt. "Wij hebben dus nog voldoende vaste grond onder de voeten", merkt hij op. Bijkomend voordeel is dat KLM, zolang er geen verdere steun nodig is, ook geen start- en landingsrechten op Schiphol hoeft in te leveren. Daarover loopt de discussie met Brussel volgens hem nog wel door.

De verkregen noodsteun zal wel ooit moeten worden terugbetaald. Elbers denkt niet dat de rekening in zijn geheel naar reizigers wordt doorgeschoven, door de ticketprijzen te verhogen. Volgens de KLM-baas zal vliegen ook niet elitair worden. Daarvoor is ook de concurrentie in de markt te groot.

Consolidatie

Elbers denkt wel dat de huidige crisis tot consolidatie in de sector zal leiden. Dat hebben volgens de KLM-baas ook eerdere crises bewezen zoals na de aanslagen in New York in 2001 en de problemen rond de uitbraak van het SARS-virus twee jaar later. Elbers wijst bijvoorbeeld naar de Verenigde Staten waar de markt al veel meer geconsolideerd is.

De KLM-baas zegt wel dat nu vaart moet worden gemaakt om uit de crisis te komen. Hij put hoop uit de snelle uitrol van vaccins en de mogelijkheid om bijvoorbeeld binnen Europa met een soort van coronapaspoort vrij te reizen, zoals Brussel wil toestaan.

'Snel weer fit en gezond zijn'

Bij de fusie van Air France en KLM in 2004 voorspelden bestuurders al dat er een consolidatieslag zou plaatsvinden, waarbij het voor maatschappijen van belang is om een sterke partner te hebben. Volgens Elbers is het zaak dat Air France-KLM straks een van de bovenliggende partijen is. "We moeten snel weer fit en gezond zijn om mee te doen in het concurrentiespel", besluit hij.

Door: ANP

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.