Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

KLM-topman: na overleven is aandacht nu gericht op herstel

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Bij luchtvaartmaatschappij KLM is de blik inmiddels gericht op het herstel van de crisis. Daarmee is de maatschappij volgens topman Pieter Elbers inmiddels een fase verder waar de aandacht vorig jaar louter lag op overleven. Bij stap drie van het crisisherstel gaat de aandacht ook weer naar de verdere toekomst. Zo ver is het nu nog niet.

KLM wordt net als sectorgenoten keihard geraakt door de coronacrisis. De Nederlandse maatschappij kende een heel moeizaam eerste kwartaal van 2021. Dat kwam volgens Elbers onder andere door de opgelegde reisrestricties, testverplichtingen, vliegverboden en andere zaken die reizen ontmoedigden.

KLM zag de passagiersstroom in de eerste maanden van 2021 met ruim 77 procent opdrogen. In totaal stapten 1,4 miljoen reizigers aan boord van een KLM-vlucht. Vliegtuigen zaten daarbij in doorsnee voor nog geen derde vol. Ondanks maatregelen om de kosten te drukken sloot KLM een kwartaal andermaal af met een stevig verlies.

Noodsteun

Zusterbedrijf Air France, dat ook dieprode cijfers schreef, klopte onlangs met succes aan voor extra steun om de zomermaanden door te komen. Volgens Elbers is extra steun in de vorm van "cash" bij KLM nu niet nodig. Vorig jaar verzekerde KLM zich van 3,4 miljard euro aan noodsteun met leningen en garanties. Daarvan was eind 2020 volgens Elbers 940 miljoen euro gebruikt. "Wij hebben dus nog voldoende vaste grond onder de voeten", merkt hij op. Bijkomend voordeel is dat KLM, zolang er geen verdere steun nodig is, ook geen start- en landingsrechten op Schiphol hoeft in te leveren. Daarover loopt de discussie met Brussel volgens hem nog wel door.

De verkregen noodsteun zal wel ooit moeten worden terugbetaald. Elbers denkt niet dat de rekening in zijn geheel naar reizigers wordt doorgeschoven, door de ticketprijzen te verhogen. Volgens de KLM-baas zal vliegen ook niet elitair worden. Daarvoor is ook de concurrentie in de markt te groot.

Consolidatie

Elbers denkt wel dat de huidige crisis tot consolidatie in de sector zal leiden. Dat hebben volgens de KLM-baas ook eerdere crises bewezen zoals na de aanslagen in New York in 2001 en de problemen rond de uitbraak van het SARS-virus twee jaar later. Elbers wijst bijvoorbeeld naar de Verenigde Staten waar de markt al veel meer geconsolideerd is.

De KLM-baas zegt wel dat nu vaart moet worden gemaakt om uit de crisis te komen. Hij put hoop uit de snelle uitrol van vaccins en de mogelijkheid om bijvoorbeeld binnen Europa met een soort van coronapaspoort vrij te reizen, zoals Brussel wil toestaan.

'Snel weer fit en gezond zijn'

Bij de fusie van Air France en KLM in 2004 voorspelden bestuurders al dat er een consolidatieslag zou plaatsvinden, waarbij het voor maatschappijen van belang is om een sterke partner te hebben. Volgens Elbers is het zaak dat Air France-KLM straks een van de bovenliggende partijen is. "We moeten snel weer fit en gezond zijn om mee te doen in het concurrentiespel", besluit hij.

Door: ANP

21 februari '24 (10:48)

Zomerdienstregeling KLM vanaf eind maart

KLM vliegt komende zomer naar 155 bestemmingen: 92 in Europa en 63 intercontinentaal. KLM groeit ongeveer 7% in stoelen in vergelijking met de zomerdienstregeling van 2023 en komt daarbij nagenoeg op precoronaniveau uit. De zomerdienstregeling gaat in op 31 maart 2024 en loopt tot en met 26 oktober 2024.

20 februari '24 (14:44)

KLM laat vliegtuigen weer vliegen naar Tel Aviv

KLM vliegt vanaf 1 april weer naar de Israëlische stad Tel Aviv. De luchtvaartmaatschappij staakte die vluchten na de aanslagen van Hamas in Israël op 7 oktober en het uitbreken van de oorlog in de Gazastrook.

20 februari '24 (10:15)

Staking grondpersoneel Lufthansa: ook op Schiphol vluchten geannuleerd

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa verwacht de meeste vluchten dinsdag te moeten schrappen door een staking van het grondpersoneel. Ook op Schiphol zijn vluchten naar Duitsland geannuleerd. Voor KLM heeft de staking vooralsnog geen gevolgen, laat een woordvoerder weten.

19 februari '24 ( 9:55)

Duitse vakbond kondigt opnieuw grote staking aan bij Lufthansa

De Duitse vakbond Verdi heeft het grondpersoneel van luchtvaartconcern Lufthansa opgeroepen tot een nieuwe grote staking op dinsdag. Door de actie zullen er waarschijnlijk weer veel vluchten uitvallen of vertragen, net als bij een soortgelijke staking eerder deze maand.

19 februari '24 ( 9:04)

Nieuw asfalt en verlichting op Kaagbaan; negen weken dicht

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

16 februari '24 (14:00)

Luchtvaart vreest op te draaien voor kostenoverschrijding Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen zijn uiterst kritisch op de investeringsplannen die Schiphol bekend heeft gemaakt. De nationale luchthaven wil de komende jaren miljarden euro's investeren in bijvoorbeeld nieuwe bagagekelders en tilhulpen. Maar de Nederlandse branchevereniging voor luchtvaartmaatschappijen BARIN vreest vooral grote kostenoverschrijdingen waarvoor airlines via havengelden moeten opdraaien.

16 februari '24 (13:25)

Schiphol maakt zich hard voor extra beveiliging in de zomer

Schiphol zet "alles op alles" om voldoende beveiligers in huis te hebben om de zomerdrukte op de luchthaven weer aan te kunnen. "We zitten er bovenop, maar alle projecties zien er goed uit", zei financieel topman van Schiphol Robert Carsouw vrijdag in een toelichting op de jaarcijfers. De afgelopen tijd zijn veel beveiligers aangenomen om de chaos van de zomer in 2022 te voorkomen. Toen ontstonden er lange rijen op het vliegveld als gevolg van een tekort aan personeel bij de security-afdeling.

16 februari '24 (12:45)

Schiphol nog aan de rekentafel wat betreft havengelden

Schiphol weet nog niet hoeveel meer luchtvaartmaatschappijen moeten gaan betalen om de komende jaren gebruik te blijven maken van de luchthaven. Daar wordt volgens financieel topman Robert Carsouw nog aan gerekend, zei hij vrijdag in een toelichting op de jaarcijfers. De gesprekken over deze zogeheten havengelden beginnen in maart. De luchtvaartmaatschappijen moeten deels de grote investeringen van Schiphol gaan dragen, die gestopt worden in het vernieuwen en onderhoud van het vliegveld. Dat kan leiden tot hogere ticketprijzen, als maatschappijen die kosten gaan doorberekenen.

16 februari '24 ( 8:55)

Airbus produceert nieuwe vliegtuigen, waaronder een waterstoftoestel

Airbus werkt aan een generatie nieuwe vliegtuigen. Daarvoor lopen twee projecten, vertelde topman Guillaume Faury tijdens een toelichting op de jaarresultaten. Een van de toestellen moet gaan vliegen op waterstof, het andere moet het best verkochte type A320 van de vliegtuigfabrikant gaan vervangen. Tegen 2035 moet de opvolger in gebruik worden genomen.

16 februari '24 ( 8:30)

In 2023 weer winst voor Schiphol

Schiphol Group, waar naast de gelijknamige luchthaven ook Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport onder vallen, heeft vorig jaar weer winst gemaakt, na een fors verlies een jaar eerder. Maar belangrijke activiteiten binnen de organisatie zijn nog steeds "stevig verlieslatend". Daarom heeft het luchthavenbedrijf besloten geen dividend uit te keren aan de aandeelhouders, waarvan de Staat en de gemeente Amsterdam de grootste zijn.