Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

KLM past cabine-interieur aan van 14 Boeing 737-800’s

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
KLM is gestart met het volledig vernieuwen van de cabines van 14 Boeing 737-800 toestellen, voor zowel Business Class als Economy Class. De vernieuwde toestellen, die vooral worden ingezet op Europese vluchten, bieden passagiers meer comfort en stijl en verbruiken minder kerosine omdat het totale cabinegewicht 700 kilo minder is. Het eerste vernieuwde toestel is inmiddels in gebruik genomen. Dit meldt KLM.

De nieuwe, ergonomisch ontworpen stoelen voor Business Class en Economy Class bieden meer comfort en extra beenruimte. De bekleding is gemaakt van grotendeels gerecycled leer. De stoelen zijn gemiddeld 20 procent lichter in gewicht, waardoor het totale cabinegewicht met 700 kilo verminderd is. Dit levert per vliegtuig per jaar een besparing op van 58 ton kerosine en een vermindering van 184 ton CO2-uitstoot. Voor de 14 toestellen samen betekent dit jaarlijks een besparing van 812 ton kerosine en een vermindering van 2.576 ton CO2-uitstoot.

Stijl en gemak

Alle vernieuwde Boeing 737-800’s zijn voorzien van wifi, waarvoor passagiers vouchers kunnen kopen op het gratis portaal van KLM aan boord. Passagiers krijgen altijd standaard 30 minuten lang de mogelijkheid om gratis berichten te sturen. Elke stoel heeft een eigen USB-aansluiting waarmee apparaten tijdens de vlucht kunnen worden opgeladen. Grotere bagagebakken boven het hoofd bieden meer opslagruimte aan boord. De Led-sfeerverlichting zorgt voor een frisse, rustgevende sfeer - afhankelijk van het moment van de dag.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: KLM - gecombineerde foto met links de oude cabine en rechts de totaal vernieuwde cabine

Lees ook: KLM maakt wifi vanaf nu ook op Europese vluchten mogelijk

21 februari '24 (10:48)

Zomerdienstregeling KLM vanaf eind maart

KLM vliegt komende zomer naar 155 bestemmingen: 92 in Europa en 63 intercontinentaal. KLM groeit ongeveer 7% in stoelen in vergelijking met de zomerdienstregeling van 2023 en komt daarbij nagenoeg op precoronaniveau uit. De zomerdienstregeling gaat in op 31 maart 2024 en loopt tot en met 26 oktober 2024.

20 februari '24 (14:44)

KLM laat vliegtuigen weer vliegen naar Tel Aviv

KLM vliegt vanaf 1 april weer naar de Israëlische stad Tel Aviv. De luchtvaartmaatschappij staakte die vluchten na de aanslagen van Hamas in Israël op 7 oktober en het uitbreken van de oorlog in de Gazastrook.

20 februari '24 (10:15)

Staking grondpersoneel Lufthansa: ook op Schiphol vluchten geannuleerd

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa verwacht de meeste vluchten dinsdag te moeten schrappen door een staking van het grondpersoneel. Ook op Schiphol zijn vluchten naar Duitsland geannuleerd. Voor KLM heeft de staking vooralsnog geen gevolgen, laat een woordvoerder weten.

19 februari '24 ( 9:55)

Duitse vakbond kondigt opnieuw grote staking aan bij Lufthansa

De Duitse vakbond Verdi heeft het grondpersoneel van luchtvaartconcern Lufthansa opgeroepen tot een nieuwe grote staking op dinsdag. Door de actie zullen er waarschijnlijk weer veel vluchten uitvallen of vertragen, net als bij een soortgelijke staking eerder deze maand.

19 februari '24 ( 9:04)

Nieuw asfalt en verlichting op Kaagbaan; negen weken dicht

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

16 februari '24 (14:00)

Luchtvaart vreest op te draaien voor kostenoverschrijding Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen zijn uiterst kritisch op de investeringsplannen die Schiphol bekend heeft gemaakt. De nationale luchthaven wil de komende jaren miljarden euro's investeren in bijvoorbeeld nieuwe bagagekelders en tilhulpen. Maar de Nederlandse branchevereniging voor luchtvaartmaatschappijen BARIN vreest vooral grote kostenoverschrijdingen waarvoor airlines via havengelden moeten opdraaien.

16 februari '24 (13:25)

Schiphol maakt zich hard voor extra beveiliging in de zomer

Schiphol zet "alles op alles" om voldoende beveiligers in huis te hebben om de zomerdrukte op de luchthaven weer aan te kunnen. "We zitten er bovenop, maar alle projecties zien er goed uit", zei financieel topman van Schiphol Robert Carsouw vrijdag in een toelichting op de jaarcijfers. De afgelopen tijd zijn veel beveiligers aangenomen om de chaos van de zomer in 2022 te voorkomen. Toen ontstonden er lange rijen op het vliegveld als gevolg van een tekort aan personeel bij de security-afdeling.

16 februari '24 (12:45)

Schiphol nog aan de rekentafel wat betreft havengelden

Schiphol weet nog niet hoeveel meer luchtvaartmaatschappijen moeten gaan betalen om de komende jaren gebruik te blijven maken van de luchthaven. Daar wordt volgens financieel topman Robert Carsouw nog aan gerekend, zei hij vrijdag in een toelichting op de jaarcijfers. De gesprekken over deze zogeheten havengelden beginnen in maart. De luchtvaartmaatschappijen moeten deels de grote investeringen van Schiphol gaan dragen, die gestopt worden in het vernieuwen en onderhoud van het vliegveld. Dat kan leiden tot hogere ticketprijzen, als maatschappijen die kosten gaan doorberekenen.

16 februari '24 ( 8:55)

Airbus produceert nieuwe vliegtuigen, waaronder een waterstoftoestel

Airbus werkt aan een generatie nieuwe vliegtuigen. Daarvoor lopen twee projecten, vertelde topman Guillaume Faury tijdens een toelichting op de jaarresultaten. Een van de toestellen moet gaan vliegen op waterstof, het andere moet het best verkochte type A320 van de vliegtuigfabrikant gaan vervangen. Tegen 2035 moet de opvolger in gebruik worden genomen.

16 februari '24 ( 8:30)

In 2023 weer winst voor Schiphol

Schiphol Group, waar naast de gelijknamige luchthaven ook Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport onder vallen, heeft vorig jaar weer winst gemaakt, na een fors verlies een jaar eerder. Maar belangrijke activiteiten binnen de organisatie zijn nog steeds "stevig verlieslatend". Daarom heeft het luchthavenbedrijf besloten geen dividend uit te keren aan de aandeelhouders, waarvan de Staat en de gemeente Amsterdam de grootste zijn.