Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

'Langzaam herstel coronacrisis zit luchtvaart nog dwars'

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Luchtvaartmaatschappijen lijden dit jaar aanzienlijk minder verlies dan tijdens coronajaar 2020, maar het herstel verloopt niet zo voorspoedig als brancheorganisatie IATA eerder verwachtte. Onder meer vertragingen bij de vaccinaties in veel landen, internationale reisbelemmeringen en aarzeling bij reizigers om naar het buitenland te vliegen terwijl corona nog niet onder controle is spelen de het herstel parten. Binnenlands vliegverkeer in landen zoals de Verenigde Staten en China herstelt zich wel goed.

Dit jaar komt het verlies van de mondiale luchtvaartbranche uit op zo'n 48 miljard dollar, omgerekend zo'n 40 miljard euro, schat de branchevereniging. Eerder ging IATA nog uit van een verlies van de mondiale luchtvaartsector van ongeveer 38 miljard dollar. Vorig jaar leed de sector een verlies van 126,4 miljard dollar. De Europese luchtvaartbranche lijdt dit jaar een verlies van 22,2 miljard dollar, verwacht IATA. Dat is ongeveer een derde minder dan in 2020.

Kostenbesparingen zijn essentieel

Volgens de branchevereniging zijn kostenbesparingen essentieel om weer gezond te worden. Veel luchtvaartmaatschappijen zijn daar al mee bezig, bijvoorbeeld door reorganisaties, loonoffers van personeel of het van de hand doen van vliegtuigen. "Overheden en partners moeten ook zo denken. Het kan niet zo zijn dat zij de hoofdprijs blijven vragen voor voor gebruik van infrastructuur en noodzakelijke diensten om hun eigen verliezen op te vangen", aldus IATA-voorman Willie Walsh.

Meer vrijheden

IATA wil ook dat er een einde komt aan de hoge kosten voor door overheden verplichte coronatesten. Ook zouden overheden daar geen belasting meer op moeten heffen. Walsh wil ook dat landen duidelijkheid verschaffen onder welke voorwaarden ze hun burgers weer meer vrijheid gaan geven. Dat biedt de sector de mogelijkheid om zich voor te bereiden. Tot het zover is lopen 88 miljoen banen gevaar, benadrukt de IATA-directeur.

Door: ANP

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.

04 september '24 (15:45)

Schiphol hoeft van kabinet minder te krimpen

Schiphol hoeft van het kabinet minder te krimpen, heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) bepaald. Eerder moest het maximale aantal vluchten nog terug naar 460.000 tot 470.000 per jaar, nu wordt dat waarschijnlijk 475.000 tot 485.000. Madlener vraagt de Europese Commissie om advies over de plannen, meldt zijn ministerie in een persbericht.

03 september '24 (10:45)

Vakbond FNV eist schadevergoeding van KLM om overbelasting werknemers Schiphol

Vakbond FNV eist een schadevergoeding van KLM voor fysieke overbelasting van zijn bagagewerknemers op luchthaven Schiphol. FNV vindt dat KLM aansprakelijk is voor het ziek worden van bagageafhandelaars door die overbelasting. Ook andere werkgevers op Schiphol zullen aansprakelijk worden gesteld, aldus de bond.

03 september '24 ( 8:30)

Poll Corendon: nu al grote vraag naar winterzonbestemmingen

Ondanks het feit dat veel Nederlanders nog maar net de zomervakantie achter de rug hebben, maken velen nu al plannen voor een reis naar een zonnige winterbestemming. Dat blijkt uit een poll van Corendon: een kwart van de respondenten heeft al een winterzonvakantie geboekt en kijkt er erg naar uit. Daarover bericht Corendon.

02 september '24 (10:30)

Inspectie Leefomgeving en Transport dreigt KLM met dwangsom vanwege ongeoorloofde nachtvluchten

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) dreigt KLM een dwangsom op te leggen omdat de luchtvaartmaatschappij drie keer ongeoorloofd is afgeweken van de nachtelijke vertrekroute vanaf Schiphol. Daarmee zou KLM onnodig voor extra overlast hebben gezorgd voor omwonenden.

30 augustus '24 (14:15)

Schiphol wil van krapste Europese luchthaven naar middenmoot

Schiphol wil met de forse investeringen van de komende jaren vooral zorgen dat reizigers meer ruimte krijgen en dat zij kunnen rekenen op betere voorzieningen. "De afgelopen twintig jaar lag de nadruk op groei en goedkoop. Er is niet geschilderd en het dak is niet onderhouden tot het in elkaar stortte, wat nu aan het gebeuren is", zegt topman Pieter van Oord. "En er zijn geen kamers bijgebouwd voor de nieuwe kinderen", helpt financieel directeur Robert Carsouw de problemen te schetsen.

30 augustus '24 (12:45)

Schiphol verwacht volgend jaar meer passagiers dan voor corona

Schiphol denkt volgend jaar voor het eerst meer passagiers te hebben dan voor de coronacrisis. Dat zegt de nieuwe topman Pieter van Oord tijdens een persconferentie na een ruwe schatting op basis van de passagiersaantallen van de afgelopen tijd. Dit jaar rekent de luchthaven nog op 65 miljoen tot 68 miljoen reizigers, tegenover net geen 72 miljoen in 2019.

30 augustus '24 (10:45)

Maatschappijen kijken gespannen naar budgetdiscipline Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen begrijpen dat Schiphol moet investeren, maar roepen de luchthaven op budgetten beter te beheersen. Daarnaast moet Schiphol de tarieven voor het gebruik van het vliegveld "in redelijkheid" verhogen. Dit zegt de belangenorganisatie voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen BARIN na de bekendmaking van een investeringspakket van 6 miljard euro van Schiphol.

30 augustus '24 ( 8:45)

Flinke winst voor Schiphol door meer passagiers

Schiphol heeft in de eerste helft van het jaar flink meer winst geboekt, doordat meer mensen met het vliegtuig reisden. In totaal pakten 36 miljoen mensen het vliegtuig via de drie vliegvelden die onder de Koninklijke Schiphol Group vallen: Amsterdam Airport Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport. Op die laatste twee vliegvelden is het niveau van voor corona zelfs weer bereikt.

30 augustus '24 ( 7:42)

In juli meer passagiers voor Schiphol

In juli van dit jaar reisden 6,3 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Een toename van 5% ten opzichte van 2023. De meeste passagiers reisden naar Spanje, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Italië en Griekenland. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 42.452, een stijging van bijna 4% ten opzichte van 2023. Daarover bericht Schiphol.