Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Overijssel: ‘Natuurvergunning Lelystad Airport moet worden geweigerd’

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit kan geen vergunning op grond van de Wet Natuurbescherming verlenen voor de uitbreiding van Lelystad Airport. De onderbouwing in de daarvoor ingediende aanvraag klopt niet. Dit meldt de provincie Overijssel.

Volgens de provincie bestaan zijn er grote onduidelijkheden over de verrekening van de stikstofdepositie met Schiphol. In een gezamenlijke zienswijze stellen de provincie Overijssel en negen betrokken gemeenten dat de vergunning op deze manier niet kan worden verstrekt.

Het grootste struikelblok voor de provincie en gemeenten is dat de vergunning wordt aangevraagd voor de eerste 10.000 vliegbewegingen, terwijl nu al duidelijk is dat Lelystad Airport door wil groeien naar 45.000 vliegbewegingen. Het is wettelijk niet toegestaan om de vergunning in onderdelen op te knippen. De vergunning moet betrekking hebben op het gehele project, en dat zijn in dit geval de 45.000 vliegbewegingen.

Stikstof schadelijk voor Natura2000-gebieden

Ook hebben provincie en gemeenten grote vraagtekens bij de onderbouwing van de stikstofruimte in de ontwerp-vergunning. Elke activiteit die bijdraagt aan emissie van stikstof moet voldoen aan de regels, en vliegtuigbewegingen vormen hierop geen uitzondering. De uitbreiding van Lelystad Airport leidt tot een toename van de depositie van stikstof op kwetsbare Overijsselse Natura2000-gebieden. De neerslag van stikstof is schadelijk voor de natuur. Landelijk is bepaald dat geen extra neerslag van stikstof mag optreden. Nieuwe activiteiten kunnen daarom alleen een vergunning krijgen als op andere plekken activiteiten wordt gestaakt. Dit heet extern salderen.

Veel vragen onbeantwoord 

In de ontwerpvergunning wordt de extra stikstofemissie van Lelystad Airport verrekend met Schiphol. Schiphol heeft nog geen onherroepelijk vastgelegde stikstofruimte, want voor Schiphol is nog geen natuurvergunning afgegeven. De verrekening met Schiphol is strijdig met de regels voor extern salderen.

Omdat ook onduidelijk is welke activiteiten op Schiphol hiervoor worden ingeperkt, kan onmogelijk worden vastgesteld of de uitbreiding van Lelystad Airport kan plaatsvinden zonder grote negatieve effecten op de Natura-2000 gebieden. Daarnaast zijn er mogelijk ongewenste gevolgen voor andere ontwikkelingen in de regio, zoals woningbouw, landbouw en energietransitie die ook een plek moeten hebben in de stikstofpuzzel. Tot slot ontbreekt het effect dat het toenemende wegverkeer van het naar Lelystad Airport zal hebben op de stikstofuitstoot.

Door: Nationale Transportgids
Beeld: Rijksoverheid 

15 oktober '24 ( 8:34)

Groep jongeren met Peter Pan Vakantieclub van Transavia naar Mallorca

De stichting Peter Pan Vakantieclub van Transavia organiseerde begin deze maand een reis naar het Spaanse eiland Mallorca voor jongeren die kanker hebben of hebben gehad. Dat meldt Transavia.

11 oktober '24 (17:30)

Schiphol waarschuwt voor extra geluidshinder om baanonderhoud

Schiphol vraagt het kabinet weer om goedkeuring om komende zomer andere start- en landingsbanen extra te gebruiken omdat de Buitenveldertbaan dan groot onderhoud ondergaat. "We realiseren ons dat dit alternatief baangebruik tot extra geluidshinder kan leiden voor omwonenden rondom deze alternatieve banen. We werken aan diverse maatregelen om de hinder daar waar mogelijk te verminderen", staat in een verklaring op de website van Schiphol.

11 oktober '24 ( 8:46)

Transavia vliegt komende zomer naar Triëst en Londen

Transavia introduceert voor het zomerschema van 2025 nieuwe bestemmingen. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij vliegt komende zomer vanaf Rotterdam The Hague Airport naar Triëst en Londen Stansted. Dat meldt Transavia.

10 oktober '24 (13:00)

Madlener ontkent druk te hebben gezet op ambtenaren om Schiphol

Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) ontkent dat hij ambtenaren onder druk heeft gezet om tot andere berekeningen te komen over het verminderen van geluidsoverlast rond Schiphol. De luchthaven hoeft van de minister minder te krimpen dan het vorige kabinet had bepaald, en volgens NRC komt dat doordat Madlener ambtenaren "onder druk zette" om informatie van Schiphol en KLM te gebruiken.

08 oktober '24 ( 8:48)

Samenwerking Corendon en IAMTORO: fotoshoot in Egypte

IAMTORO zoekt modellen voor een fotoshoot in Egypte. Zondag 20 oktober 2024 organiseert dit ondergoedmerk een open casting bij de Boeing 747 in de tuin van hotel Corendon Amsterdam Schiphol Airport. Vorig jaar hield IAMTORO nog een zomerse casting op het Leidseplein. Maar liefst tachtig mannen streden toen om een fotoshoot op Bonaire. Dat meldt Corendon.

07 oktober '24 (20:30)

Air France schort vluchten Israël en Libanon langer op

Air France heeft vluchten van en naar Tel Aviv in Israël en de Libanese hoofdstad Beiroet langer opgeschort door de aanhoudende spanningen tussen die twee landen. Daarmee volgt het Franse bedrijf onder meer zustermaatschappij KLM en dochtermaatschappij Transavia.

07 oktober '24 (13:30)

Schiphol wijzigt controles niet na walkietalkieverbod Emirates

De controles op Schiphol worden niet aangepast, nadat Emirates heeft aangekondigd dat passagiers geen piepers en walkietalkies mee mogen nemen als zij met de luchtvaartmaatschappij van of naar Dubai vliegen. Recent zijn duizenden van die apparaten van Hezbollahleden in Libanon ontploft.

04 oktober '24 ( 6:00)

Eerste repatriëringsvlucht vanuit Libanon naar Eindhoven

Op de luchtmachtbasis Eindhoven landt vrijdag een eerste toestel met Nederlanders die worden teruggehaald uit Libanon. Hoeveel mensen er in het transportvliegtuig zullen zitten, wordt volgens Buitenlandse Zaken pas kort voor vertrek bekend.

03 oktober '24 (12:15)

Vakbond cabinepersoneel vreest niet voor banenverlies bij KLM

De vakbond voor cabinepersoneel, VNC, maakt zich geen zorgen dat bij KLM mogelijk banen verdwijnen door de maatregelen om kosten terug te dringen en de financiën van de luchtvaartmaatschappij te verbeteren. KLM wil daarbij onder meer de organisatie vereenvoudigen en onderzoeken in hoeverre het mogelijk is dubbele functies samen te voegen.

03 oktober '24 (11:30)

Snack op vlucht KLM vooralsnog gratis

Het is nog niet zeker of passagiers op Europese vluchten van KLM binnenkort moeten betalen voor een snack of drankje aan boord. Dat meldt een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij. KLM maakte donderdagochtend bekend het cateringaanbod aan boord te onderzoeken om op termijn jaarlijks minimaal 100 miljoen euro aan extra inkomsten te realiseren.