Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

ILT: Consument kan bij geannuleerde vlucht geld altijd terugvragen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Consumenten moeten bij annulering van hun losse vlucht voor terugbetaling altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Dit geldt ook wanneer de vlucht is geboekt via een (online) reisbemiddelaar. Dit meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Als de reisbemiddelaar namens de consument de terugbetaling afhandelt, moet zij vooraf bij de boeking transparant zijn over de eventuele kosten die ze in rekening brengt voor het regelen van deze terugbetaling. Bij niet-naleving kunnen de ILT en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend optreden.

Vluchten geannuleerd door corona 

De ILT en de ACM hebben veel meldingen gekregen van consumenten wiens vlucht vanwege de coronamaatregelen was geannuleerd. Consumenten klaagden dat zij niet bij de luchtvaartmaatschappij terecht konden voor de terugbetaling als er niet rechtstreeks bij hen was geboekt. De luchtvaartmaatschappij verwees hen door naar de reisbemiddelaar waar zij hun vlucht hadden geboekt. Dat mag niet.

Luchtvaartmaatschappijen moeten consumenten bij annulering van de vlucht volgens Europese regelgeving de keuze bieden tussen terugbetaling binnen zeven dagen of omboeking van de vlucht. Dit geldt ook als consumenten hun vlucht hebben geboekt bij een reisbemiddelaar. De ILT kan handhavend optreden tegen luchtvaartmaatschappijen die consumenten toch doorverwijzen naar de reisbemiddelaar voor terugbetaling. Of als ze consumenten niet binnen zeven dagen terugbetalen. Consumenten kunnen klachten hierover melden bij de ILT.

Consument moet bij annulering losse vlucht voor terugbetaling bij #luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Ook als vlucht via (online) reisbemiddelaar is geboekt. Bij niet-naleving kunnen #ILT en #ACM handhavend optreden. https://t.co/9jcczZ9xh5 pic.twitter.com/qSFO9BGcrX

— Inspectie Leefomgeving en Transport (@InspectieLenT) March 29, 2021

Onverwachte kosten rekenen mag niet

In de praktijk hebben veel online reisbemiddelaars geprobeerd de terugbetaling voor de consument te regelen. Consumenten klaagden dat de terugbetaling via de reisbemiddelaar vaak erg lang duurde en dat sommige reisbemiddelaars hiervoor onverwacht kosten rekenden. Dit mag ook niet. Online reisbemiddelaars mogen consumenten aanbieden om de terugbetaling door de luchtvaartmaatschappij voor hen te regelen. Maar als zij daar kosten voor rekenen, moeten zij daar vooraf bij de boeking transparant over zijn. De consument kan dan kiezen om zelf de luchtvaartmaatschappij om terugbetaling te vragen, of de reisbemiddelaar te vragen om dit te doen. Consumenten moeten er daarbij rekening mee houden dat de 7-dagen termijn voor terugbetaling niet geldt voor reisbemiddelaars. De ACM kan handhavend optreden als reisbemiddelaars niet vooraf transparant zijn over kosten die zij in rekening brengen voor het afhandelen van de terugbetaling. Consumenten kunnen klachten over onverwachte kosten melden bij de ACM.

Alleen handhaven bij stelselmatige overtredingen

ILT en de ACM kunnen alleen bij stelselmatige overtredingen handhavend optreden. De ILT en de ACM kunnen niet optreden in individuele gevallen. Die bevoegdheid ligt in Nederland bij de rechter. Daarnaast geldt de Europese regelgeving alleen voor Europese luchtvaartmaatschappijen en andere luchtvaartmaatschappijen die vertrekken vanaf een Europese luchthaven.

Door: Nationale Transportgids

Lees ook: ACM let scherp op afhandeling reisvouchers en annuleringen

11 september '24 (15:30)

Schiphol haalt 600 miljoen op voor verbetering infrastructuur

Luchthaven Schiphol heeft voor 600 miljoen euro aan obligaties uitgegeven. Het bedrijf gebruikt dit geld om te investeren in de infrastructuur en om de arbeidsomstandigheden en dienstverlening op de luchthaven te verbeteren.

11 september '24 (11:30)

Schiphol tevreden na staking: geen hinder Transavia

Luchtvaartmaatschappij Transavia heeft geen hinder ondervonden van de staking in het openbaar vervoer woensdagochtend. "Iedereen heeft zijn weg naar de luchthaven gevonden", zegt een woordvoerder. Er waren volgens hem dan ook geen reizigers die hun vliegtuig hebben gemist.

10 september '24 (15:45)

Rechter geeft Schiphol gelijk in kort geding over ov-staking

De voorzieningenrechter in Haarlem heeft geoordeeld dat Schiphol voldoende reden heeft om een minimale dienstregeling te eisen tussen Amsterdam Centraal en de luchthaven tijdens de ov-staking. Dit was de insteek van een kort geding van Schiphol en de gemeente Haarlemmermeer tegen vakbond FNV.

10 september '24 (11:15)

Schiphol vreest verkeersinfarct als er geen ov rijdt door staking

Schiphol vreest dat er woensdagochtend vroeg rond de luchthaven een verkeersinfarct ontstaat door de staking van de NS. Volgens de advocaat van Schiphol bereikt het wegennet al aan het begin van de actie om 04.00 uur de maximale capaciteit, zei ze in de rechtbank in Haarlem. Daarom eisen de luchthaven en de gemeente Haarlemmermeer een minimale dienstregeling.

10 september '24 ( 8:43)

KLM Cityhopper naar Valencia voor The Aviation Challenge

Een Embraer 195-E2 van KLM Cityhopper is donderdag 5 september 2024 vanaf Amsterdam Schiphol Airport naar Valencia Airport gevlogen voor The Aviation Challenge. Daarover bericht KLM.

10 september '24 ( 6:00)

Geheime archiefstukken Bijlmervliegramp na decennia openbaar

Nabestaanden en andere belangstellenden krijgen 32 jaar na de Bijlmervliegramp inzage in archiefstukken over de dodelijke vliegtuigcrash. Een deel van het tot dusver geheime archief wordt openbaar. Over de ramp leven nog altijd vragen en is in het verleden veel gespeculeerd.

09 september '24 (15:30)

Honderden schoonmakers voeren actie op Schiphol

Een paar honderd schoonmakers voeren op Schiphol actie voor een betere regeling om eerder te kunnen stoppen met hun werk. Volgens vakbond FNV is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd.

09 september '24 (15:15)

Schiphol test zelfrijdende rolstoel voor minder mobiele reizigers

Reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen vanaf deze week op Schiphol gebruikmaken van zelfrijdende rolstoelen. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig, meldt Schiphol.

09 september '24 (11:45)

Ook op Schiphol leggen schoonmakers 24 uur het werk neer

Schoonmakers in heel het land hebben maandag het werk neergelegd omdat ze een betere regeling willen om eerder met hun baan te kunnen stoppen. Volgens FNV-bestuurder Herrie Hoogenboom is het de eerste landelijke staking in de branche in tien jaar tijd. De vakbond heeft opgeroepen om 24 uur lang te staken, vanaf 00.00 uur in de nacht van zondag op maandag. Hoeveel mensen hun werk hebben neergelegd, weet de bestuurder nog niet.

05 september '24 ( 8:45)

Pilotentekort: KLM vraagt parttimevliegers om meer uren te vliegen

KLM gaat parttimepiloten vragen om meer uren te vliegen. De luchtvaartmaatschappij kampt naar eigen zeggen met een groot pilotentekort en denkt dat de parttimers kunnen helpen om komende jaren roosterproblemen te voorkomen.