Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ILT: Consument kan bij geannuleerde vlucht geld altijd terugvragen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 10 min
location_on [xx]km
Consumenten moeten bij annulering van hun losse vlucht voor terugbetaling altijd direct bij de luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Dit geldt ook wanneer de vlucht is geboekt via een (online) reisbemiddelaar. Dit meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Als de reisbemiddelaar namens de consument de terugbetaling afhandelt, moet zij vooraf bij de boeking transparant zijn over de eventuele kosten die ze in rekening brengt voor het regelen van deze terugbetaling. Bij niet-naleving kunnen de ILT en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) handhavend optreden.

Vluchten geannuleerd door corona 

De ILT en de ACM hebben veel meldingen gekregen van consumenten wiens vlucht vanwege de coronamaatregelen was geannuleerd. Consumenten klaagden dat zij niet bij de luchtvaartmaatschappij terecht konden voor de terugbetaling als er niet rechtstreeks bij hen was geboekt. De luchtvaartmaatschappij verwees hen door naar de reisbemiddelaar waar zij hun vlucht hadden geboekt. Dat mag niet.

Luchtvaartmaatschappijen moeten consumenten bij annulering van de vlucht volgens Europese regelgeving de keuze bieden tussen terugbetaling binnen zeven dagen of omboeking van de vlucht. Dit geldt ook als consumenten hun vlucht hebben geboekt bij een reisbemiddelaar. De ILT kan handhavend optreden tegen luchtvaartmaatschappijen die consumenten toch doorverwijzen naar de reisbemiddelaar voor terugbetaling. Of als ze consumenten niet binnen zeven dagen terugbetalen. Consumenten kunnen klachten hierover melden bij de ILT.

Consument moet bij annulering losse vlucht voor terugbetaling bij #luchtvaartmaatschappij terecht kunnen. Ook als vlucht via (online) reisbemiddelaar is geboekt. Bij niet-naleving kunnen #ILT en #ACM handhavend optreden. https://t.co/9jcczZ9xh5 pic.twitter.com/qSFO9BGcrX

— Inspectie Leefomgeving en Transport (@InspectieLenT) March 29, 2021

Onverwachte kosten rekenen mag niet

In de praktijk hebben veel online reisbemiddelaars geprobeerd de terugbetaling voor de consument te regelen. Consumenten klaagden dat de terugbetaling via de reisbemiddelaar vaak erg lang duurde en dat sommige reisbemiddelaars hiervoor onverwacht kosten rekenden. Dit mag ook niet. Online reisbemiddelaars mogen consumenten aanbieden om de terugbetaling door de luchtvaartmaatschappij voor hen te regelen. Maar als zij daar kosten voor rekenen, moeten zij daar vooraf bij de boeking transparant over zijn. De consument kan dan kiezen om zelf de luchtvaartmaatschappij om terugbetaling te vragen, of de reisbemiddelaar te vragen om dit te doen. Consumenten moeten er daarbij rekening mee houden dat de 7-dagen termijn voor terugbetaling niet geldt voor reisbemiddelaars. De ACM kan handhavend optreden als reisbemiddelaars niet vooraf transparant zijn over kosten die zij in rekening brengen voor het afhandelen van de terugbetaling. Consumenten kunnen klachten over onverwachte kosten melden bij de ACM.

Alleen handhaven bij stelselmatige overtredingen

ILT en de ACM kunnen alleen bij stelselmatige overtredingen handhavend optreden. De ILT en de ACM kunnen niet optreden in individuele gevallen. Die bevoegdheid ligt in Nederland bij de rechter. Daarnaast geldt de Europese regelgeving alleen voor Europese luchtvaartmaatschappijen en andere luchtvaartmaatschappijen die vertrekken vanaf een Europese luchthaven.

Door: Nationale Transportgids

Lees ook: ACM let scherp op afhandeling reisvouchers en annuleringen

03 mei '24 (15:15)

Schiphol neemt meer tijd voor aanbesteding beveiliging op luchthaven

Schiphol neemt meer tijd voor de nieuwe aanbesteding van de beveiliging op de luchthaven. Volgens vakbond CNV is dat mede op aandringen van de vakbonden, omdat er bij de laatste tender, vier jaar geleden, problemen ontstonden. Veel beveiligers werden toen het slachtoffer van het "gevecht om een nieuw contract", zegt CNV-onderhandelaar Erik Maas.

03 mei '24 ( 7:33)

Stilstaande treinen (4 mei) en langere treinen (5 mei)

NS laat zaterdag 4 mei 2024 vanwege Nationale Dodenherdenking alle treinen om 20.00 uur twee minuten stilstaan. Op datzelfde tijdstip is het ook twee minuten stil op de vierhonderd NS-stations en in de stationswinkels. Daarover bericht NS.

03 mei '24 ( 7:20)

Afrikaans eiland Zanzibar opnieuw winterbestemming Corendon

Vanaf 27 oktober 2024 tot eind maart 2025 kunnen vakantiegangers via Corendon weer vliegen naar Zanzibar. Elke donderdag en zondag kunnen zij in deze periode met rechtstreekse vluchten van KLM vanaf luchthaven Schiphol vliegen naar dit exotische eiland, dat behoort tot het Afrikaanse land Tanzania. Dat meldt Corendon.

02 mei '24 (11:15)

Voor onder meer KLM en Air France dreigt boete om 'groenwassen'

Onder meer KLM en zustermaatschappij Air France hebben een brief ontvangen van de Europese toezichthouders met een dreigende boete voor 'groenwassen'. Dat hebben de maatschappijen bevestigd na berichtgeving van de Belgische omroep RTBF. Europese toezichthouders als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vinden dat de maatschappijen zich te groen voordoen en eisen dat ze deze claims binnen dertig dagen aanpassen.

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.