Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

'Brussel krijgt zware taak met invoering coronapaspoort '

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De Europese Unie staat voor een zware taak om tegen juni zogenaamde coronapaspoorten in te voeren zodat mensen weer kunnen reizen. Dat zegt Groupe ADP, uitbater van onder andere de drukste luchthaven van Frankrijk, Parijs-Charles de Gaulle.

Operationeel directeur Franck Le Gall van ADP noemt de doelstelling van de EU "zeer, zeer ambitieus". Hij wijst daarbij op de trage vooruitgang en ongecoördineerde introductie van dergelijke gezondheidspaspoorten die al in ontwikkeling zijn bij luchtvaartmaatschappijen en andere bedrijven.

De Europese Commissie presenteerde eerder deze week plannen voor een gratis digitaal of papieren certificaat met QR-code. Reizigers kunnen die krijgen als ze zijn gevaccineerd tegen corona, recent negatief zijn getest of voldoende antistoffen tegen het virus hebben aangemaakt, zo is het idee.

Tests

De bewijzen zijn bedoeld om reizen zowel binnen als buiten het landenblok te vergemakkelijken. Daarbij moet een evenwicht worden gevonden tussen landen die afhankelijk zijn van toerisme en hun grenzen graag weer openstellen en landen die wat voorzichtiger zijn als Frankrijk en Duitsland.

De stap van Brussel komt net op een moment dat er al talrijke soortgelijke systemen in de maak zijn. Op verschillende luchthavens zijn al tests met coronapassen aan de gang, zoals in Parijs, Londen en Rome.

Gegevensbescherming

Volgens Le Gall is het van vitaal belang dat de pasjes een strikte gegevensbescherming bieden en gemakkelijk aan te passen zijn aan veranderende regels. Verder moeten scans in slechts enkele seconden kunnen worden uitgevoerd met dezelfde apparatuur die gebruikt wordt om instapkaarten te controleren. ADP staat neutraal tegenover de verschillende initiatieven, als ze maar door een systeem te verwerken zijn.

Door: ANP

22 februari '24 (13:45)

Storm Louis: KLM schrapt vandaag 64 vluchten op Schiphol

KLM schrapt donderdag 64 Europese vluchten van en naar Schiphol omdat harde windstoten worden verwacht, meldt de luchtvaartmaatschappij. Nederland krijgt aan het einde van de dag te maken met storm Louis, die volgens Weeronline vanaf de middag zorgt voor harde wind, stevige buien en zware windstoten in het westen van het land.

21 februari '24 (10:48)

Zomerdienstregeling KLM vanaf eind maart

KLM vliegt komende zomer naar 155 bestemmingen: 92 in Europa en 63 intercontinentaal. KLM groeit ongeveer 7% in stoelen in vergelijking met de zomerdienstregeling van 2023 en komt daarbij nagenoeg op precoronaniveau uit. De zomerdienstregeling gaat in op 31 maart 2024 en loopt tot en met 26 oktober 2024.

20 februari '24 (14:44)

KLM laat vliegtuigen weer vliegen naar Tel Aviv

KLM vliegt vanaf 1 april weer naar de Israëlische stad Tel Aviv. De luchtvaartmaatschappij staakte die vluchten na de aanslagen van Hamas in Israël op 7 oktober en het uitbreken van de oorlog in de Gazastrook.

20 februari '24 (10:15)

Staking grondpersoneel Lufthansa: ook op Schiphol vluchten geannuleerd

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa verwacht de meeste vluchten dinsdag te moeten schrappen door een staking van het grondpersoneel. Ook op Schiphol zijn vluchten naar Duitsland geannuleerd. Voor KLM heeft de staking vooralsnog geen gevolgen, laat een woordvoerder weten.

19 februari '24 ( 9:55)

Duitse vakbond kondigt opnieuw grote staking aan bij Lufthansa

De Duitse vakbond Verdi heeft het grondpersoneel van luchtvaartconcern Lufthansa opgeroepen tot een nieuwe grote staking op dinsdag. Door de actie zullen er waarschijnlijk weer veel vluchten uitvallen of vertragen, net als bij een soortgelijke staking eerder deze maand.

19 februari '24 ( 9:04)

Nieuw asfalt en verlichting op Kaagbaan; negen weken dicht

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

16 februari '24 (14:00)

Luchtvaart vreest op te draaien voor kostenoverschrijding Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen zijn uiterst kritisch op de investeringsplannen die Schiphol bekend heeft gemaakt. De nationale luchthaven wil de komende jaren miljarden euro's investeren in bijvoorbeeld nieuwe bagagekelders en tilhulpen. Maar de Nederlandse branchevereniging voor luchtvaartmaatschappijen BARIN vreest vooral grote kostenoverschrijdingen waarvoor airlines via havengelden moeten opdraaien.

16 februari '24 (13:25)

Schiphol maakt zich hard voor extra beveiliging in de zomer

Schiphol zet "alles op alles" om voldoende beveiligers in huis te hebben om de zomerdrukte op de luchthaven weer aan te kunnen. "We zitten er bovenop, maar alle projecties zien er goed uit", zei financieel topman van Schiphol Robert Carsouw vrijdag in een toelichting op de jaarcijfers. De afgelopen tijd zijn veel beveiligers aangenomen om de chaos van de zomer in 2022 te voorkomen. Toen ontstonden er lange rijen op het vliegveld als gevolg van een tekort aan personeel bij de security-afdeling.

16 februari '24 (12:45)

Schiphol nog aan de rekentafel wat betreft havengelden

Schiphol weet nog niet hoeveel meer luchtvaartmaatschappijen moeten gaan betalen om de komende jaren gebruik te blijven maken van de luchthaven. Daar wordt volgens financieel topman Robert Carsouw nog aan gerekend, zei hij vrijdag in een toelichting op de jaarcijfers. De gesprekken over deze zogeheten havengelden beginnen in maart. De luchtvaartmaatschappijen moeten deels de grote investeringen van Schiphol gaan dragen, die gestopt worden in het vernieuwen en onderhoud van het vliegveld. Dat kan leiden tot hogere ticketprijzen, als maatschappijen die kosten gaan doorberekenen.

16 februari '24 ( 8:55)

Airbus produceert nieuwe vliegtuigen, waaronder een waterstoftoestel

Airbus werkt aan een generatie nieuwe vliegtuigen. Daarvoor lopen twee projecten, vertelde topman Guillaume Faury tijdens een toelichting op de jaarresultaten. Een van de toestellen moet gaan vliegen op waterstof, het andere moet het best verkochte type A320 van de vliegtuigfabrikant gaan vervangen. Tegen 2035 moet de opvolger in gebruik worden genomen.