Consumentenbond opent meldpunt voor bijna ongeldige coronavouchers

De Consumentenbond heeft een meldpunt geopend waar reizigers met een bijna verlopen coronavoucher zich kunnen melden en die nog geen geld hebben teruggekregen. De geldigheid van de eerste vouchers is bijna voorbij en de bond wil weten of reizigers hun geld van de reisorganisaties wel hebben ontvangen.

Een jaar geleden, aan het begin van de coronacrisis, annuleerden reisorganisaties veel reizen die niet meer mogelijk waren vanwege de coronamaatregelen. Normaal gesproken moet een organisatie in zo'n geval een reiziger binnen veertien dagen terugbetalen, maar omdat dat het faillissement van veel organisaties zou betekenen, werd door onder meer de Consumentenbond geadviseerd om een voucher te accepteren. Deze waren gedekt door de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR).

De Consumentenbond en toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) steunden de vouchers, op voorwaarde dat reizigers na uiterlijk een jaar alsnog hun geld zouden terugkrijgen. "Wij krijgen al signalen dat reisorganisaties niet willen uitkeren. Dat vinden wij niet acceptabel", aldus Sandra Molenaar, de directeur van de bond. "Consumenten hebben in feite een renteloze lening verstrekt aan hun reisbureau en bij veel van hen is het geduld inmiddels op."

Afspraak is afspraak

De reisorganisaties wachten volgens de Consumentenbond op het Voucherfonds dat de overheid en SGR aan het opzetten zijn, maar nog moet worden goedgekeurd door de Europese Commissie. De bond vindt dat hier niet op gewacht mag worden. "Wij weten dat reisorganisaties een zwaar jaar achter de rug hebben, maar afspraak is afspraak", stelt Molenaar.

Reizigers wordt geadviseerd te mailen naar verlopenSGRvoucher@consumentenbond.nl en moeten dan de vervaldatum van de voucher en de reisorganisatie noemen.

Door: ANP