Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Een luchthaven in zee of liever niet? Dit willen de politieke partijen met luchtvaart

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 13 min
location_on [xx]km
Woensdag zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Corona lijkt het belangrijkste thema, maar hoe wordt er bij de verschillende partijen eigenlijk gedacht over de luchtvaart in Nederland? De een pleit voor het terugbrengen van nachtvluchten, een ander wil dat Lelystad Airport niet opengaat en weer een ander pleit voor een nieuwe luchthaven in de Noordzee. Weten welke partij aansluit bij uw ideeën? De Nationale Transportgids biedt overzicht.

Voor dit overzicht keek de redactie van de Nationale Transportgids naar de partijen die op dit moment al zetels hebben in de Tweede Kamer. Partijen die geen standpunt over luchtvaart hebben geformuleerd in het verkiezingsprogramma staan onderaan vermeld.

CDA

  • Stillere, schonere en zuinigere vliegtuigen moeten een bijdrage leveren aan het terugdringen van de overlast voor de directe omgeving.
  • Het is wenselijk het aantal vluchten op Schiphol voorlopig te beperken met een maximum van 500.000. Primaire start- en landingsbanen moeten maximaal worden ingezet.
  • Nachtvluchten moeten worden gereduceerd. Schiphol en de regionale luchthavens moeten daarbij als gezamenlijk Nederlands netwerk optreden, zodat de beschikbare capaciteiten beter benut worden.

D66

  • De impact van de luchtvaart op het klimaat en op de gezondheid van omwonenden moet worden ingeperkt. Daarom komen er heldere, handhaafbare en strengere grenzen en verbeterdoelstellingen voor uitstoot van CO2, voor geluidsbelasting en luchtvervuiling.
  • Lelystad Airport kan alleen open voor burgerluchtvaart als dit niet leidt tot groei van de uitstoot en milieuvervuiling van luchtvaart in Nederland.
  • We laten het gebruik van schone brandstoffen in vliegtuigen meegroeien met de productie.

VVD

  • Verstevigen van het vestigingsklimaat door voorrang te geven aan vluchten die het (inter-) continentale netwerk en de hubfunctie van Schiphol versterken.
  • Milieuwinst door schonere en stillere vliegtuigen kan Schiphol inzetten voor groei van het aantal vliegbewegingen.
  • Creëren van één Europees luchtruim waardoor efficiëntere vliegroutes en kortere vliegtijden ontstaan, de luchtruimcapaciteit wordt vergroot, de veiligheid wordt bevorderd en de CO2-uitstoot afneemt.

GroenLinks

  • We ondersteunen de ontwikkeling en het opschalen van de productie van schonere brandstoffen zoals synthetische kerosine.
  • Lelystad Airport gaat niet open. Rotterdam The Hague Airport gaat dicht. Schiphol en de regionale vliegvelden worden kleiner en concentreren zich op de luchtvaart die voor Nederland belangrijk is.
  • Met een Nederlandse tickettax worden veelvliegers ontmoedigd. De opbrengsten van de tax worden gebruikt voor goedkopere (internationale) treinkaartjes.

ChristenUnie

  • Negatieve externe effecten als overlast en milieuschade moeten in de prijs van vliegtickets worden verdisconteerd.
  • Er gaat definitief een streep door de opening van het nieuwe Lelystad Airport. Het openen van een extra luchthaven voor vakantievluchten past niet bij de noodzaak om minder te vliegen.
  • De coronacrisis heeft laten zien dat de wereld met minder vliegen toe kan. Daarom pleiten we voor het op Europees niveau reduceren van het aantal vliegslots en meer nationale soevereiniteit in het toewijzen ervan.

Partij voor de Dieren

  • Het vliegverkeer moet afnemen. In 2030 is het aantal starts en landingen van vliegtuigen in Nederland maximaal 300.000 per jaar.
  • Hoe vaker je vliegt, hoe meer je moet betalen. We stoppen met belastingvoordelen voor het vliegverkeer.

SP

  • Vliegen moet eerlijker, door mensen die veel vliegen meer te laten betalen voor de CO2-uitstoot, zonder vliegen voor anderen onbetaalbaar te maken.
  • Vliegen binnen 750 kilometer moet minder aantrekkelijk gemaakt worden.
  • De KLM is afhankelijk geworden van publieke steun en moet daarom een publiek bedrijf worden.

Forum voor Democratie

  • Nieuwe luchthaven in de Noordzee aanleggen.
  • Geen belastingen op vliegreizen.
  • Ruimte voor natuur, recreatie en woningbouw creëren op de plek waar nu Schiphol ligt.

SGP

  • De SGP wil dat reizigers naar omliggende landen niet het vliegtuig, maar de trein pakken. Daarom wordt de vliegbelasting fors verhoogd voor bestemmingen in Europa.
  • Luchthaven Schiphol zit vol. De SGP wil dan ook geen verdere groei.
  • Het aantal nachtvluchten moet sterk omlaag.

PvdA

  • Zodra er snelle treinverbindingen zijn, schrappen we meer vluchten binnen Europa.
  • We schaffen de vrijstelling van vliegtickets voor btw af. Zo geven we vliegen een eerlijkere prijs.
  • In het licht van de vermindering van de luchtvaart, de overlast van de luchtvaart op bewoners en de werkgelegenheid, zal de positie van Schiphol én de regionale luchthavens opnieuw gewogen moeten worden.

De PVV en DENK hebben geen standpunten in hun verkiezingsprogramma over de luchtvaart staan.

Ben je er nog niet over uit op welke partij je wilt stemmen in de Tweede Kamerverkiezingen? Dan kun je bijvoorbeeld de StemWijzer of het Kieskompas invullen.

Door: Nationale Transportgids
Bronnen: Verkiezingsprogramma’s politieke partijen

04 juli '25 (12:56)

Topman Air France-KLM stelt vakbonden gerust over overname SAS

Medewerkers van bijvoorbeeld KLM hoeven niet te vrezen voor hun baan door de overname van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM streeft het luchtvaartconcern juist naar verdere groei met de toevoeging van SAS.

04 juli '25 ( 8:35)

Boeing 747 van Corendon in kunstzinnig jasje

In het jubileumjaar van Corendon krijgt de iconische Boeing 747 in de tuin van het Corendon Amsterdam Schiphol Airport Hotel in Badhoevedorp een nieuw jasje. Beeldend kunstenaar Lieuwe van Gogh heeft een opvallend kunstwerk voor het toestel ontworpen. Medewerkers van Corendon hebben hun eigen creatieve bijdrage geleverd, die Van Gogh verwerkte in het kunstwerk. Dat meldt Corendon.

04 juli '25 ( 7:31)

Air France-KLM wil Scandinavische maatschappij SAS overnemen

Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent.

03 juli '25 (14:59)

KLM test nieuwe bagageregels aan boord van het vliegtuig

Vliegen met ruimbagage, handbagage of een accessoire. Luchtvaartmaatschappijen stunten steeds vaker met tarieven rondom bagage die meegaat op een vlucht. Hoe kleiner de tas, hoe minder je betaalt en hoe groter de tas, hoe meer je bijbetaalt. KLM is de laatste luchtvaartmaatschappij die de tarieven heeft aangepast. KLM test sinds 1 juli het ‘basic’ tarief met onder de stoel een accessoire. Volgens KLM is dat namelijk een stuk goedkoper. Dat meldt Hart van Nederland.

03 juli '25 (14:14)

Schiphol verwacht drukkere zomervakantie dan vorig jaar

Schiphol verwacht een drukkere zomervakantie. Tot eind augustus rekent de luchthaven op 13 miljoen reizigers, ruim 7 procent meer dan vorig jaar. Dagelijks gaat het om meer dan 200.000 passagiers, zowel vertrekkende, aankomende als overstappende reizigers.

03 juli '25 (14:14)

Ryanair roept op tot hervorming EU-luchtvaart na Franse stakingen

Ryanair, de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, roept de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, op om dringend actie te ondernemen om de EU-luchtvaartdiensten te hervormen. De oproep volgt op de nieuwe stakingen van de Franse luchtverkeersleiding op donderdag en vrijdag. Door de werkonderbreking moet Ryanair 170 vluchten annuleren en worden meer dan 30.000 passagiers getroffen.

02 juli '25 (15:46)

Marechaussee: houd rekening met drukte op Schiphol door vakantie

De Koninklijke Marechaussee (KMar) waarschuwt mensen die via Schiphol reizen voor grote drukte de komende weken door de zomervakantie. Van 4 juli tot en met 31 augustus zullen in totaal ruim 5,8 miljoen reizigers de paspoortcontrole passeren, aldus de instantie. Door de grote drukte kan het zijn dat mensen wat langer dan gebruikelijk moeten wachten.

02 juli '25 (15:46)

Schiphol stopt met twee van de vijf beveiligingsbedrijven

Schiphol gaat het aantal beveiligingsbedrijven op de luchthaven terugbrengen van vijf naar drie. De luchthaven heeft de bedrijven I-Sec, Securitas en Trigion gekozen om nieuwe beveiligingscontracten mee te sluiten, maakte Schiphol woensdag bekend.

02 juli '25 (14:17)

Kort geding Schiphol tegen zonneparkeigenaar bij Polderbaan van start

Schiphol heeft een eigenaar van een zonnepanelenpark voor de rechter gesleept. Reden hiervoor is de uiterst onfortuinlijke plaatsing van de zonnepanelen bij de Polderbaan die piloten verblinden. Dit levert onacceptabele gevaren op de voor de veiligheid van vliegtuigen en iedereen die erin zit, aldus RTL.

02 juli '25 (10:30)

Grondpersoneel KLM gaat woensdag alsnog 8 uur staken, aldus CNV

Het grondpersoneel van KLM gaat volgende week woensdag alsnog staken, meldt CNV. De staking gaat acht uur duren, van 14.00 tot 22.00 uur. "We willen dat KLM met iets concreets komt voor het grondpersoneel. Voor vage toezeggingen kopen we niets", stelt de vakbond. Een woordvoerster van KLM kon nog niet direct inhoudelijk reageren.