Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

OM: afgaan kapingalarm Schiphol kwam door menselijke fout

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Het afgaan van het kapingalarm in een vliegtuig van AirEurope op Schiphol in november 2019 kwam door een menselijke fout. Van strafbare feiten is geen sprake en er zal dan ook geen strafvervolging plaatsvinden, meldt het Openbaar Ministerie na onderzoek door de marechaussee.

Op 6 november 2019 ontving de luchtverkeersleiding een code voor kaping/gijzeling vanuit een toestel van AirEurope op Schiphol. Het toestel stond op dat moment aan de gate, en het boarden was net gestart. En hoewel de bemanning gewoon aan boord was en er geen afwijkend gedrag in en om het vliegtuig zichtbaar was, werd besloten te handelen volgens de processen die in werking treden bij een (vermeende) kaping of gijzeling.

Inmiddels is gebleken dat tijdens het boarden de gezagvoerder en de copiloot de noodprocedures uitlegden aan twee crewleden. Daarbij stond een transponder nog aan, een elektronisch apparaat dat een melding uitzendt als antwoord op een ontvangen boodschap, zonder dat de piloot en copiloot zich daarvan bewust zijn. Normaal wordt deze transponder na de landing op stand-by gezet, maar dat was in dit geval per ongeluk niet gebeurd. Toen de piloten bij wijze van oefening de echte code voor kaping/gijzeling intoetsten, werd hiervan een officieel signaal verstuurd.

Nepnieuws

De piloten merkten op een gegeven moment dat het boarden was gestopt en zagen politieauto’s bij het vliegtuig. Na een tijdje verliet de gezagvoerder de cockpit om poolshoogte te nemen. Hij kreeg veiligheidshalve verificatievragen voorgelegd, waarna hem de situatie werd uitgelegd. Toen drong het tot de gezagvoerder door dat de situatie was ontstaan door de veiligheidsinstructies in de cockpit waarbij hij de code voor kaping/gijzeling had ingevoerd.

Het OM geeft verder aan dat tijdens het incident via sociale mediakanalen veel nepnieuws erover werd gedeeld. "Terwijl de situatie op Schiphol ontspannen en rustig was, circuleerden op Twitter geruchten dat sprake was van paniek aan boord van het vliegtuig; dat het cabinepersoneel werd bedreigd met een mes; dat er drie mannen met messen zouden rondlopen; en dat mensen niet naar Schiphol moesten komen", aldus het OM.

De berichten werden weliswaar snel ontkracht door onder meer de marechaussee en Schiphol, aldus het OM, "maar het effect van het verspreiden van dergelijk nepnieuws is zeer kwalijk. Familieleden van de passagiers en bemanning hebben zich daardoor enige tijd onnodig veel zorgen gemaakt. Ook had het z’n weerslag op de betrokken overheidsinstanties, die er ongewild een extra taak bijkregen met het ontzenuwen van het nepnieuws."

Door: ANP

11 juli '25 ( 8:10)

Retro Airbus Transavia getest tijdens eerste vlucht

Woensdag 9 juli 2025 heeft de retrostijl Airbus A321neo, die Transavia ontvangt in het kader van haar zestigjarig jubileum, de eerste vlucht gemaakt. Deze F1-vlucht (First Flight) is een belangrijke test die Airbus uitvoert voordat het toestel wordt overgedragen. Dat meldt Transavia.

10 juli '25 ( 8:51)

KLM vliegt deze zomer naar 161 bestemmingen

Vanaf deze zomer vliegt KLM naar 161 bestemmingen wereldwijd. De stoelcapaciteit groeit met 4% en KLM vervoert in juli en augustus ongeveer 6,4 miljoen passagiers. Vooral Noord-Amerika (+9% vluchten) en Zuid-Europa tonen sterke groei, met 25% meer stoelen naar Portugal en Kroatië. Dat meldt KLM.

08 juli '25 (14:00)

Eindhoven Airport gaat parkeerterrein fors uitbreiden

Eindhoven Airport breidt parkeerterrein P3 op de luchthaven fors uit. Er komt een extra parkeergarage met 1125 parkeerplaatsen bij, is in een persbericht naar buiten gebracht.

08 juli '25 (14:00)

Problemen met afhandeling luchtvracht op Schiphol

De wachttijden voor vrachtwagens om goederen te laden of lossen op Schiphol zijn "onacceptabel lang" geworden. Vrachtwagens wachten soms vier tot acht uur voordat ze kunnen lossen, stelt managing director Maarten van As van brancheorganisatie Air Cargo Nederland (ACN). De afhandeling van luchtvracht op Schiphol kampt volgens hem al langer met problemen.

08 juli '25 ( 9:00)

KLM-piloten gaan ook gevechtsvliegtuigen besturen

KLM geeft piloten ruimte om als reservist verbonden te blijven aan Defensie. Het betreft vliegers die vanuit de luchtmacht overstapten naar de luchtvaartmaatschappij. Die kunnen zo hun vaardigheden op bijvoorbeeld de F-35 op peil houden, waardoor ze snel inzetbaar zijn voor de krijgsmacht. Staatssecretaris Gijs Tuinman en Marjan Rintel (president-directeur van KLM) ondertekenden hiervoor maandag 7 juli 2025 op Schiphol een overeenkomst. Daarover bericht het ministerie van Defensie.

07 juli '25 (13:22)

Nederland stuurt weer F-35's voor bewaking Poolse luchtruim

Nederlandse F-35's gaan van september tot en met december helpen het Poolse luchtruim te bewaken. De inzet van de gevechtsvliegtuigen moet bijdragen aan de militaire afschrikking van Rusland aan de oostkant van het NAVO-grondgebied. Dat schrijft demissionair defensieminister Ruben Brekelmans (VVD) aan de Tweede Kamer. Hij brengt maandag een bezoek aan Polen, samen met premier Dick Schoof.

04 juli '25 (12:56)

Topman Air France-KLM stelt vakbonden gerust over overname SAS

Medewerkers van bijvoorbeeld KLM hoeven niet te vrezen voor hun baan door de overname van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM streeft het luchtvaartconcern juist naar verdere groei met de toevoeging van SAS.

04 juli '25 ( 8:35)

Boeing 747 van Corendon in kunstzinnig jasje

In het jubileumjaar van Corendon krijgt de iconische Boeing 747 in de tuin van het Corendon Amsterdam Schiphol Airport Hotel in Badhoevedorp een nieuw jasje. Beeldend kunstenaar Lieuwe van Gogh heeft een opvallend kunstwerk voor het toestel ontworpen. Medewerkers van Corendon hebben hun eigen creatieve bijdrage geleverd, die Van Gogh verwerkte in het kunstwerk. Dat meldt Corendon.

04 juli '25 ( 7:31)

Air France-KLM wil Scandinavische maatschappij SAS overnemen

Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent.

03 juli '25 (14:59)

KLM test nieuwe bagageregels aan boord van het vliegtuig

Vliegen met ruimbagage, handbagage of een accessoire. Luchtvaartmaatschappijen stunten steeds vaker met tarieven rondom bagage die meegaat op een vlucht. Hoe kleiner de tas, hoe minder je betaalt en hoe groter de tas, hoe meer je bijbetaalt. KLM is de laatste luchtvaartmaatschappij die de tarieven heeft aangepast. KLM test sinds 1 juli het ‘basic’ tarief met onder de stoel een accessoire. Volgens KLM is dat namelijk een stuk goedkoper. Dat meldt Hart van Nederland.