Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

OM: afgaan kapingalarm Schiphol kwam door menselijke fout

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 6 min
location_on [xx]km
Het afgaan van het kapingalarm in een vliegtuig van AirEurope op Schiphol in november 2019 kwam door een menselijke fout. Van strafbare feiten is geen sprake en er zal dan ook geen strafvervolging plaatsvinden, meldt het Openbaar Ministerie na onderzoek door de marechaussee.

Op 6 november 2019 ontving de luchtverkeersleiding een code voor kaping/gijzeling vanuit een toestel van AirEurope op Schiphol. Het toestel stond op dat moment aan de gate, en het boarden was net gestart. En hoewel de bemanning gewoon aan boord was en er geen afwijkend gedrag in en om het vliegtuig zichtbaar was, werd besloten te handelen volgens de processen die in werking treden bij een (vermeende) kaping of gijzeling.

Inmiddels is gebleken dat tijdens het boarden de gezagvoerder en de copiloot de noodprocedures uitlegden aan twee crewleden. Daarbij stond een transponder nog aan, een elektronisch apparaat dat een melding uitzendt als antwoord op een ontvangen boodschap, zonder dat de piloot en copiloot zich daarvan bewust zijn. Normaal wordt deze transponder na de landing op stand-by gezet, maar dat was in dit geval per ongeluk niet gebeurd. Toen de piloten bij wijze van oefening de echte code voor kaping/gijzeling intoetsten, werd hiervan een officieel signaal verstuurd.

Nepnieuws

De piloten merkten op een gegeven moment dat het boarden was gestopt en zagen politieauto’s bij het vliegtuig. Na een tijdje verliet de gezagvoerder de cockpit om poolshoogte te nemen. Hij kreeg veiligheidshalve verificatievragen voorgelegd, waarna hem de situatie werd uitgelegd. Toen drong het tot de gezagvoerder door dat de situatie was ontstaan door de veiligheidsinstructies in de cockpit waarbij hij de code voor kaping/gijzeling had ingevoerd.

Het OM geeft verder aan dat tijdens het incident via sociale mediakanalen veel nepnieuws erover werd gedeeld. "Terwijl de situatie op Schiphol ontspannen en rustig was, circuleerden op Twitter geruchten dat sprake was van paniek aan boord van het vliegtuig; dat het cabinepersoneel werd bedreigd met een mes; dat er drie mannen met messen zouden rondlopen; en dat mensen niet naar Schiphol moesten komen", aldus het OM.

De berichten werden weliswaar snel ontkracht door onder meer de marechaussee en Schiphol, aldus het OM, "maar het effect van het verspreiden van dergelijk nepnieuws is zeer kwalijk. Familieleden van de passagiers en bemanning hebben zich daardoor enige tijd onnodig veel zorgen gemaakt. Ook had het z’n weerslag op de betrokken overheidsinstanties, die er ongewild een extra taak bijkregen met het ontzenuwen van het nepnieuws."

Door: ANP

27 februari '24 ( 8:15)

Forse reorganisatie reisorganisatie Expedia

Expedia Group, het bedrijf achter reiswebsites als Hotels.com en Trivago, gaat wereldwijd ongeveer 1500 banen schrappen. Dat komt overeen met 9 procent van het totale personeelsbestand. Daarmee wil het bedrijf de kosten drukken, marktaandeel winnen en de groei herstellen.

27 februari '24 ( 7:09)

Corendon gaat vanaf Maastricht vliegen op Mallorca en Málaga

Deze zomer vliegt Corendon vanaf Maastricht Aachen Airport ook naar het Spaanse Mallorca en Málaga. De vluchten naar deze nieuwe bestemmingen worden uitgevoerd met een Airbus A320. Dit vliegtuig wordt door de reisorganisatie voor de zomermaanden op Maastricht Aachen Airport gestationeerd. Dat meldt Corendon.

26 februari '24 ( 6:15)

Ryanair moet deze zomer misschien vluchten schrappen

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair waarschuwt dat ze deze zomer mogelijk vluchten moet gaan schrappen. Volgens topman Michael O'Leary krijgt Ryanair minder toestellen van vliegtuigfabrikant Boeing aangeleverd dan was beloofd.

22 februari '24 (13:45)

Storm Louis: KLM schrapt vandaag 64 vluchten op Schiphol

KLM schrapt donderdag 64 Europese vluchten van en naar Schiphol omdat harde windstoten worden verwacht, meldt de luchtvaartmaatschappij. Nederland krijgt aan het einde van de dag te maken met storm Louis, die volgens Weeronline vanaf de middag zorgt voor harde wind, stevige buien en zware windstoten in het westen van het land.

21 februari '24 (10:48)

Zomerdienstregeling KLM vanaf eind maart

KLM vliegt komende zomer naar 155 bestemmingen: 92 in Europa en 63 intercontinentaal. KLM groeit ongeveer 7% in stoelen in vergelijking met de zomerdienstregeling van 2023 en komt daarbij nagenoeg op precoronaniveau uit. De zomerdienstregeling gaat in op 31 maart 2024 en loopt tot en met 26 oktober 2024.

20 februari '24 (14:44)

KLM laat vliegtuigen weer vliegen naar Tel Aviv

KLM vliegt vanaf 1 april weer naar de Israëlische stad Tel Aviv. De luchtvaartmaatschappij staakte die vluchten na de aanslagen van Hamas in Israël op 7 oktober en het uitbreken van de oorlog in de Gazastrook.

20 februari '24 (10:15)

Staking grondpersoneel Lufthansa: ook op Schiphol vluchten geannuleerd

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa verwacht de meeste vluchten dinsdag te moeten schrappen door een staking van het grondpersoneel. Ook op Schiphol zijn vluchten naar Duitsland geannuleerd. Voor KLM heeft de staking vooralsnog geen gevolgen, laat een woordvoerder weten.

19 februari '24 ( 9:55)

Duitse vakbond kondigt opnieuw grote staking aan bij Lufthansa

De Duitse vakbond Verdi heeft het grondpersoneel van luchtvaartconcern Lufthansa opgeroepen tot een nieuwe grote staking op dinsdag. Door de actie zullen er waarschijnlijk weer veel vluchten uitvallen of vertragen, net als bij een soortgelijke staking eerder deze maand.

19 februari '24 ( 9:04)

Nieuw asfalt en verlichting op Kaagbaan; negen weken dicht

De Kaagbaan op Schiphol gaat vanaf maandag negen weken dicht voor onderhoud. De start- en landingsbaan krijgt in die periode onder andere een nieuwe asfaltlaag en de verlichting wordt vervangen. Gedurende de klus kan de overlast voor omwonenden toenemen, waarschuwde Schiphol eerder deze maand.

16 februari '24 (14:00)

Luchtvaart vreest op te draaien voor kostenoverschrijding Schiphol

Luchtvaartmaatschappijen zijn uiterst kritisch op de investeringsplannen die Schiphol bekend heeft gemaakt. De nationale luchthaven wil de komende jaren miljarden euro's investeren in bijvoorbeeld nieuwe bagagekelders en tilhulpen. Maar de Nederlandse branchevereniging voor luchtvaartmaatschappijen BARIN vreest vooral grote kostenoverschrijdingen waarvoor airlines via havengelden moeten opdraaien.