Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

ILT: Regionale luchthavens overschrijden geluidsnorm niet

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
De vliegvelden Maastricht Aachen Airport (MAA), Lelystad Airport (LA) en Rotterdam The Hague Airport (RTHA) hebben het afgelopen jaar geen overschrijdingen voor geluid laten zien. Dat schrijft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in haar handhavingsrapportages 2020 over deze drie regionale vliegvelden. De wereldwijde coronacrisis en de daaruit voortvloeiende maatregelen en sterk afgenomen vliegbewegingen zijn daarbij van grote invloed. Dit meldt de ILT.

Voor alle regionale luchthavens in Nederland gelden geluidsnormen en regels voor het gebruik van de luchthaven. Voorschriften voor vertrekroutes moeten er bovendien voor zorgen dat zo min mogelijk over bewoond gebied gevlogen wordt. De ILT controleert of de luchthavens MAA, LA en RTHA zich aan geluidsnormen en regels houden en kan indien nodig sancties opleggen.

Na afloop van ieder gebruiksjaar (periode 1 november - 31 oktober) stelt de ILT een handhavingsrapportage op met de resultaten van haar toezicht. Deze jaargang wijkt in alle opzichten af van eerdere gebruiksjaren door de invloed van de wereldwijde en nationale COVID-19 problemen. Naast het openbare leven wordt ook de luchtvaart sterk beïnvloed door de maatregelen en restricties. Vergelijkingen met, grote lijnen of ontwikkelingen vanuit voorgaande jaren zijn daardoor niet te maken.

Geen maatregelen treffen

De ILT heeft in dit gebruiksjaar geen aanleiding gezien voor maatregelen in verband met geluidsoverschrijdingen. Daarnaast is de ILT voor wat betreft Maastricht Aachen Airport coulant geweest met corona-gerelateerde nachtelijke vrachtvluchten.

Voor wat betreft Rotterdam The Hague Airport halveerde het aantal nachtvluchten. Acht van die vluchten werden nader onderzocht maar de ILT constateerde geen overtredingen. Daarnaast blijken alle 71 afwijkingen op voorgeschreven vertrekroutes het gevolg van instructies van de luchtverkeersleiding met het oog op veiligheid. Lelystad Airport toont dezelfde kenmerken als MAA en RTHA: een sterke afname van de geluidsbelasting vanaf maart 2020 als gevolg van het vermindert vliegen door coronamaatregelen.

Door: Nationale Transportgids

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.

25 april '24 ( 8:30)

Vluchten vanaf Schiphol naar Parijs mogelijk gehinderd door staking in Frankrijk

Het luchtverkeer in grote delen van Europa dreigt donderdag grote hinder te ondervinden door een staking van Franse luchtverkeersleiders. De staking heeft niet alleen gevolgen voor vluchten naar Frankrijk maar ook voor vluchten door het luchtruim van het land.

24 april '24 (15:30)

Marechaussee Schiphol goed voorbereid op drukke meivakantie

De drukke meivakantie op Schiphol betekent ook dat de Koninklijke Marechaussee vol aan de bak moet. Volgens een woordvoerder is de bezetting "goed gevuld". "Als het heel druk wordt, dan leggen we onze prioriteiten bij de vertrekkende en overstappende passagiers, zodat niemand zijn vlucht hoeft te missen. Het kan dan zijn dat je bij aankomst iets langer moet wachten bij de paspoortcontrole."

24 april '24 ( 8:45)

Luchthaven Schiphol verwacht in meivakantie tien procent meer reizigers

Luchthaven Schiphol verwacht tijdens de meivakantie, die komend weekend begint, 10 procent meer reizigers dan vorig jaar. Vanaf 26 april vertrekken dagelijks gemiddeld ruim 70.000 reizigers vanaf Schiphol.

19 april '24 (12:45)

Transavia sluit vertrek uit Nederland bij nachtsluiting niet uit

Transavia-topman Marcel de Nooijer sluit niet uit dat de luchtvaartmaatschappij uit Nederland vertrekt als de nachtsluiting van Schiphol er komt. Dat zei hij tijdens het radioprogramma Sven op 1. "Ik denk dat wij op een tijdpad zitten dat we niets uitsluiten", aldus De Nooijer.

19 april '24 ( 9:45)

Schiphol Group koopt stikstofrechten voor vliegveld bij Rotterdam

Luchthavenexploitant Schiphol Group heeft stikstofrechten van twee boerenbedrijven in Zuid-Holland gekocht voor vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat bevestigt een woordvoerder na een bericht van de Volkskrant. Het vliegveld bij Rotterdam heeft een natuurvergunning nodig en moet daarvoor voldoende rechten hebben om stikstof uit te stoten.