Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Eindhoven Airport test ruimbagage zonder labels

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Het toepassen van kunstmatige intelligentie bij het inchecken van ruimbagage is betrouwbaar en werkbaar. Daarmee kan het labelen van ruimbagage op termijn tot het verleden gaan behoren. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de test ‘Bag recognition’ die BagsID en Vanderlande van augustus tot en met december 2020 op Eindhoven Airport uitvoerden. Om de technologie nog diepgaander en uitgebreider te testen, verlengt Eindhoven Airport de pilot tot 2023. Dit meldt Eindhoven Airport.

Volgens BagsID is Eindhoven Airport de eerste luchthaven ter wereld waar deze technologie wordt getest. De verwachting is dat het gebruik van deze nieuwe technologie accurater, milieuvriendelijker en goedkoper is dan het inchecken van ruimbagage via het scannen van bagagelabels. Daarnaast heeft het als voordeel dat passagiers bericht krijgen over de status en locatie van hun bagage. Het is accurater omdat bij de nieuwe manier van inchecken geen bagagelabels nodig zijn. Nu bevestigen passagiers bagagelabels soms verkeerd of raken deze los van de koffer. Het is milieuvriendelijker omdat geen bagagelabels en labelprinters nodig zijn.

Ter illustratie: in 2019 werden op Eindhoven Airport 1,2 miljoen labels geprint. Daarnaast zijn deze camera’s goedkoper en is de installatie van dergelijke camera’s eenvoudiger dan de 360 graden barcode scanners. Ook is het inchecken van ruimbagage zonder het scannen van bagagelabels gebruiksvriendelijker. De passagier hoeft alleen maar een foto te maken van zijn koffer en deze te uploaden. Ook weet hij via track en trace altijd de status en locatie van de bagage.

Bruikbare technologie

Ivar van der Smaal, Innovatiemanager van Eindhoven Airport: “De eerste fase van de proef is succesvol afgerond. De cameraopstellingen in het bagagesysteem van Eindhoven Airport hebben aangetoond dat de technologie zeer bruikbaar kan zijn en veel voordelen kan bieden.” Toch verdwijnen de bagagelabels met streepjescodes voorlopig nog niet benadrukt Van der Smaal. De informatie op de bagagelabels bevat een verplichte 10-cijferige code, welke is voorgeschreven in de richtlijnen (RP 740) van de International Air Transport Association. Daarnaast beschikt de aankomst-luchthaven vaak nog niet over deze slimme camera’s.

In de volgende proefperiode wordt het beeldherkenning algoritme gekoppeld aan het bagagesysteem. Vervolgens wordt een test gedaan waarbij passagiers van een geselecteerde vlucht hun ruimbagage inchecken zonder bagagelabel maar enkel door een foto van hun koffer te laten maken. De passagiers krijgen vervolgens op hun mobiel bericht over de status en locatie van hun koffer tot op de eindbestemming.

Door: Nationale Transport

18 juli '25 (14:21)

Nieuwe KLM-bestemming: Kittilä in Fins Lapland

KLM voegt voor het winterseizoen 2025-2026 een nieuwe bestemming toe aan haar netwerk: het in het noordwesten van Fins Lapland gelegen Kittilä. Vanaf 23 november 2025 tot 22 maart 2026 biedt KLM elke zondag een vlucht aan tussen Amsterdam en Kittilä. Dat meldt KLM. 

18 juli '25 ( 8:20)

Air France-piloten vliegen in KLM-Boeing

Woensdagmiddag is een bijzondere samenwerking gestart tussen KLM en Air France. Piloten van Air France zullen gedurende vier maanden op een Boeing 777-200 van KLM vliegen op de route tussen John F. Kennedy Airport en Schiphol. De eerste vlucht vertrok om 13.25 uur vanaf Schiphol met piloten van Air France en cabinepersoneel van KLM. Dat meldt KLM.

17 juli '25 ( 9:44)

Deel schitterende zonnepanelen bij Polderbaan moet weg, maar Schiphol vreest voor augustus

De rechtbank eist dat De Groene Energie Corridor om 78.000 van de bijna 230.000 zonnepanelen langs de A9 bij Schiphol weghaalt. Piloten hebben er tijdens bepaalde maanden op bepaalde uren dusdanig overlast van, dat ze niet veilig kunnen landen. Dit meldt NOS.

17 juli '25 ( 9:22)

Nieuwe Airbus A321neo’s voor Transavia

De Transavia-vloot verandert snel. Woensdag 16 juli 2025 landde op Schiphol de elfde Airbus A321neo. Tegelijkertijd verdwijnen de Boeing 737’s uit de vloot. Die verandering is zichtbaar op het platform én merkbaar in de lucht. Dat meldt Transavia.

16 juli '25 (14:24)

Corendon vliegt weer op Kaapverdisch eiland Sal

Corendon heeft het Kaapverdische eiland Sal opnieuw toegevoegd aan het winteraanbod. Vanaf november 2025 vliegen reizigers drie keer per week (dinsdag, donderdag en zaterdag) met Corendon Dutch Airlines vanaf Amsterdam naar Sal. Dat meldt Corendon.

15 juli '25 (13:52)

KLM verslagen door dood collega bij vliegtuigongeluk London Southend

KLM laat weten diep verslagen te zijn door de vliegtuigcrash van zondag 13 juli bij het vliegveld Londen Southend. Eén van de omgekomen personen was een medewerker van KLM. Dat meldt RTL Nieuws.

14 juli '25 (15:07)

Bij ongeluk met Nederlands vliegtuigje in Londen zijn vier mensen om het leven gekomen

Er zijn vier mensen omgekomen bij het vliegtuigongeluk met een Nederlands vliegtuigje op luchthaven Londen Southend, meldt Sky News. Op het vliegveld in het Verenigd Koninkrijk is er de hele dag onderzoek gedaan. Dat meldt Hart van Nederland.

14 juli '25 (13:26)

Nog weinig bekend over Nederlands vliegtuig dat neerstortte bij Londen

Er is nog veel onduidelijkheid over het Nederlandse vliegtuigje dat is neergestort bij de luchthaven Londen Southend in het Verenigd Koninkrijk. Het vliegtuig stortte zondagmiddag 13 juli vrij snel na het opstijgen neer. Dat meldt Hart van Nederland.

11 juli '25 ( 8:10)

Retro Airbus Transavia getest tijdens eerste vlucht

Woensdag 9 juli 2025 heeft de retrostijl Airbus A321neo, die Transavia ontvangt in het kader van haar zestigjarig jubileum, de eerste vlucht gemaakt. Deze F1-vlucht (First Flight) is een belangrijke test die Airbus uitvoert voordat het toestel wordt overgedragen. Dat meldt Transavia.

10 juli '25 ( 8:51)

KLM vliegt deze zomer naar 161 bestemmingen

Vanaf deze zomer vliegt KLM naar 161 bestemmingen wereldwijd. De stoelcapaciteit groeit met 4% en KLM vervoert in juli en augustus ongeveer 6,4 miljoen passagiers. Vooral Noord-Amerika (+9% vluchten) en Zuid-Europa tonen sterke groei, met 25% meer stoelen naar Portugal en Kroatië. Dat meldt KLM.