Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

KLM ook grootverbruiker in tweede ronde NOW-regeling

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Ook bij de tweede ronde voor loonsubsidies van de overheid was luchtvaartmaatschappij KLM een grootverbruiker van de steunregeling. Samen met dochterondernemingen voor bijvoorbeeld catering, een pilotenschool en KLM Cityhopper was het concern goed voor voorschotten van net geen 300 miljoen euro loonsteun, zo komt naar voren uit een register van uitkeringsinstantie UWV.

De luchtvaart is een van de hardst getroffen sectoren van de coronapandemie, doordat de reisbeperkingen zorgden voor een ineenstorting van de vraag naar vliegreizen. Ook budgetmaatschappij Transavia, een dochter van luchtvaartcombinatie Air France-KLM, kreeg bij de tweede ronde van de zogeheten NOW-regeling 25,9 miljoen aan voorgeschoten loonsubsidie.

Vlak na het uitbreken van de coronacrisis zette de regering een regeling van loonsubsidies op voor bedrijven die veel omzet mislopen door de pandemie en lockdownmaatregelen. Bedrijven die te maken hebben met een omzet van minstens 20 procent, kunnen tot maximaal 90 procent van de loonkosten vergoed krijgen. De door UWV gepubliceerde voorschotbedragen zijn 80 procent van de totaal berekende tegemoetkoming.

Behoeden voor bankroet

Bij de eerste ronde aan NOW-steun was KLM al de grootste ontvanger van de financiële hulp. Toen ging het om een bedrag van circa 304 miljoen euro om de loonkosten deels te dekken. Daarnaast schoot de regering KLM te hulp met een financiële injectie van 3,4 miljard euro aan leningen en kredietgaranties, die de maatschappij moeten behoeden voor een bankroet.

UWV publiceerde net als na de eerste ronde aan loonsubsidies een voorlopige lijst met het voorschot aan NOW-geld dat bedrijven hebben ontvangen. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil dat die informatie openbaar wordt, om zo transparant mogelijk te zijn over de besteding van publiek geld. De in het register genoemde bedragen zijn nog niet definitief en kunnen nog veranderen. De tweede aanvraagperiode waar de nieuwe lijst over gaat, liep van juni tot en met september.

14 februari '25 (12:00)

Topman: Schiphol prijst zich niet uit markt met tariefverhoging

Schiphol prijst zichzelf niet uit de markt door de havengelden verder te verhogen. Die verwachting sprak topman Pieter van Oord uit in een toelichting op de jaarresultaten. Volgens hem is Schiphol in de afgelopen jaren juist relatief goedkoop geweest voor luchtvaartmaatschappijen. "We waren de goedkoopste en groeiden het hardst, maar in 2022 zijn we tegen een muur gelopen. Binnen die context zijn de tariefstijgingen doorgevoerd", aldus Van Oord.

14 februari '25 ( 8:30)

Schiphol winstgevend in 2024: verbetering resultaat noodzakelijk

Schiphol Group, waar naast de Amsterdamse luchthaven ook Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport onder vallen, heeft over 2024 een positief resultaat geboekt. Dat komt naar voren uit de jaarresultaten van het luchthavenbedrijf. Het bedrijf investeert fors in de verbetering van de luchthavens. Volgens financieel topman Robert Carsouw is een verdere verbetering van het resultaat "noodzakelijk om onze ambitieuze investeringen, zowel op korte als lange termijn, mogelijk te maken".

14 februari '25 ( 8:27)

Vrijwilligers Transavia op wintersport met zieke tieners

Afgelopen week is een groep jongeren tussen de 13 en 15 jaar met een nierziekte op wintersport geweest in het Oostenrijkse Flachau. Deze door de Peter Pan Vakantieclub georganiseerde reis bood hun de kans om ondanks hun ziekte te genieten van een vakantie in de sneeuw. Dat meldt Transavia.

12 februari '25 ( 9:45)

Meer passagiers op Europese luchthavens in 2024 dan voor corona

De passagiersaantallen op Europese luchthavens zijn vorig jaar gestegen tot boven het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt ACI Europe, de koepelorganisatie van luchthavens in Europa. Volgens ACI ging het in totaal om meer dan 2,5 miljard reizigers. Dat is 1,8 procent meer dan in 2019, het jaar voordat de pandemie toesloeg en de wereldwijde luchtvaart keihard raakte.

11 februari '25 (11:15)

ACM trekt dreigende dwangsommen tegen pakketreisaanbieders in

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dreigt niet langer met dwangsommen tegen drie pakketreisaanbieders. Eerder dreigde de toezichthouder daarmee omdat de bedrijven de prijzen van pakketreizen zouden hebben laten stijgen tijdens het boeken. Maar de ACM heeft besloten de lasten onder dwangsom tegen D-Reizen, Prijsvrij en Elmar Reizen in te trekken na een besluit van de rechter.

07 februari '25 ( 6:45)

Vorig jaar meer luchtvaartpassagiers maar minder dan voor corona

Vorig jaar reisden ruim 76 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf luchthavens in Nederland. Dat is bijna 7 procent meer dan in 2023, maar nog altijd 6 procent minder dan in 2019, het jaar voordat de coronamaatregelen van kracht werden. In 2019 bedroeg het aantal reizigers nog meer dan 81 miljoen.

06 februari '25 (15:45)

Madlener: economen onderschatten schade van krimp Schiphol

De conclusie dat Schiphol veel meer kan krimpen zonder het vestigingsklimaat in Nederland te schaden, klopt niet volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat, PVV). Onderzoekers schreven in het economenblad ESB dinsdag dat het aantal vluchten omlaag zou kunnen naar 345.000 per jaar, fors minder dan de overheid heeft berekend. Madlener zegt donderdag tegen het ANP dat ESB de schade van krimp onderschat.

06 februari '25 (10:45)

Ruimere openingstijden voor Groningen Airport Eelde

Het kabinet wil Groningen Airport Eelde ruimere openingstijden toestaan. Dat staat in het ontwerp-luchthavenbesluit waarover minister Barry Madlener (Infrastructuur) de Tweede Kamer donderdag heeft geïnformeerd.

05 februari '25 (18:15)

KLM start onderzoek naar melding grensoverschrijdend gedrag

KLM is een onderzoek gestart naar mogelijk grensoverschrijdend gedrag door medewerkers. Volgens de luchtvaartmaatschappij is er melding gedaan over het digitaal delen van grensoverschrijdende berichten over collega's. Het onderzoek wordt gedaan door de security-afdeling van KLM. Ook is een onafhankelijk onderzoeksbureau ingeschakeld.

04 februari '25 (14:45)

Studie: minder vluchten Schiphol schaden vestigingsklimaat niet

Het aantal vliegbewegingen via Schiphol kan fors omlaag, zonder dat het Nederlandse vestigingsklimaat in het geding komt. Dat schrijven onderzoekers Walter Manshanden en Hans Buursma in het economenblad ESB. Volgens hen kan het aantal vliegbewegingen naar 345.000 in plaats van de 452.500 waar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nu naar streeft.