Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Nederland en Frankrijk buigen zich over extra steunpakket Air France-KLM

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 7 min
location_on [xx]km
De toekomst van luchtvaartcombinatie Air France-KLM wordt komende tijd danig op de proef gesteld. Nederland en Frankrijk buigen zich als grootste aandeelhouders over extra steun om de maatschappij door de crisis te helpen. De Franse minister van Vervoer Jean-Baptiste Djebbari verwacht stevige gesprekken.

De besprekingen zullen fundamentele vragen oproepen over de structuur van het luchtvaartconcern dat wordt gesteund door twee landen, zei Djebbari. De regeringen hebben eerder dit jaar 10,4 miljard euro steun toegezegd om de luchtvaartmaatschappij overeind te houden. Waarschijnlijk is meer geld nodig om het voortbestaan van Air France-KLM te garanderen. Djebbari zet hardop vraagtekens bij de eerlijke verdeling van de lasten en de lusten.

Binnenskamers

Minister Wopke Hoekstra (Financiën) laat weten het gesprek over de toekomst van de luchtvaartgroep binnenskamers te willen voeren, niet via de pers. Of de Nederlandse staat bereid is mee te betalen aan een kapitaalverhoging "hangt af van het verzoek, de situatie en de voorwaarden", zegt hij. "We zullen te zijner tijd bezien of we opnieuw meedoen."

De coronacrisis heeft de toch al wankele relatie tussen de twee grootste aandeelhouders van Air France-KLM nog meer onder druk gezet. Door de ineenstorting van het luchtverkeer en de daaruit voortvloeiende verliezen bij de luchtvaartmaatschappij moeten Frankrijk en Nederland op zoek naar een manier om samen te werken aan een mogelijke kapitaalinjectie.

Toekomst garanderen

In februari 2019 kwam de Nederlandse regering met de verrassende besluit dat zij in het geheim een belang van 14 procent in Air France-KLM had vergaard. Dat belang was gelijk aan het belang van Frankrijk in het concern. Doel was onder meer om de toekomst van KLM en thuisbasis Schiphol te garanderen. De investering zorgde voor gefronste wenkbrauwen in Parijs.

Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM lopen er gesprekken met Parijs en Den Haag over verdere steun. Het huidige steunpakket is naar verwachting net aan genoeg om het een jaar uit te zingen. De luchtvaartcombinatie, die vrijdag de boeken opent, waarschuwde al voor verdere verliezen in de tweede jaarhelft van 2020.

Herstel van de luchtvaart

Volgens Djebbari moet in de onderhandelingen goed gekeken worden naar de rol van de staten en de kapitaalbehoefte binnen de nieuwe strategie. Ook over voorwaarden voor de steun. "De steun van de Franse staat voor de luchtvaartmaatschappij zal niet afnemen, zelfs niet als het herstel van de luchtvaart slechts geleidelijk komt", zei Djebbari.

Zijn collega Bruno Le Maire beloofde eerder het voortbestaan van Air France te garanderen. Minister Hoekstra noemde het niet vanzelfsprekend dat de luchtvaartmaatschappij de crisis overleeft. Nederland deed er ook langer over om tot een akkoord te komen over een steunpakket van 3,4 miljard euro. De vraag die rest is hoeveel extra steun er nodig is en of Nederland daaraan zal meedoen.

Door: ANP

14 februari '25 (12:45)

Schiphol: geluidshinder neemt af ondanks stijging aantal vluchten

Schiphol heeft de afgelopen jaren naar eigen zeggen al veel gedaan om de geluidshinder van de luchthaven terug te dringen. Dat hebben topman Pieter van Oord en financieel topman Robert Carsouw gezegd tijdens een toelichting op de jaarresultaten. Volgens Carsouw is het aantal ernstig gehinderden teruggelopen van 180.000 in 2000 naar 100.000 in 2024. Tegelijkertijd benadrukken zij dat Schiphol nog niet klaar is.

14 februari '25 (12:00)

Topman: Schiphol prijst zich niet uit markt met tariefverhoging

Schiphol prijst zichzelf niet uit de markt door de havengelden verder te verhogen. Die verwachting sprak topman Pieter van Oord uit in een toelichting op de jaarresultaten. Volgens hem is Schiphol in de afgelopen jaren juist relatief goedkoop geweest voor luchtvaartmaatschappijen. "We waren de goedkoopste en groeiden het hardst, maar in 2022 zijn we tegen een muur gelopen. Binnen die context zijn de tariefstijgingen doorgevoerd", aldus Van Oord.

14 februari '25 ( 8:30)

Schiphol winstgevend in 2024: verbetering resultaat noodzakelijk

Schiphol Group, waar naast de Amsterdamse luchthaven ook Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport onder vallen, heeft over 2024 een positief resultaat geboekt. Dat komt naar voren uit de jaarresultaten van het luchthavenbedrijf. Het bedrijf investeert fors in de verbetering van de luchthavens. Volgens financieel topman Robert Carsouw is een verdere verbetering van het resultaat "noodzakelijk om onze ambitieuze investeringen, zowel op korte als lange termijn, mogelijk te maken".

14 februari '25 ( 8:27)

Vrijwilligers Transavia op wintersport met zieke tieners

Afgelopen week is een groep jongeren tussen de 13 en 15 jaar met een nierziekte op wintersport geweest in het Oostenrijkse Flachau. Deze door de Peter Pan Vakantieclub georganiseerde reis bood hun de kans om ondanks hun ziekte te genieten van een vakantie in de sneeuw. Dat meldt Transavia.

12 februari '25 ( 9:45)

Meer passagiers op Europese luchthavens in 2024 dan voor corona

De passagiersaantallen op Europese luchthavens zijn vorig jaar gestegen tot boven het niveau van voor de coronacrisis. Dat meldt ACI Europe, de koepelorganisatie van luchthavens in Europa. Volgens ACI ging het in totaal om meer dan 2,5 miljard reizigers. Dat is 1,8 procent meer dan in 2019, het jaar voordat de pandemie toesloeg en de wereldwijde luchtvaart keihard raakte.

11 februari '25 (11:15)

ACM trekt dreigende dwangsommen tegen pakketreisaanbieders in

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) dreigt niet langer met dwangsommen tegen drie pakketreisaanbieders. Eerder dreigde de toezichthouder daarmee omdat de bedrijven de prijzen van pakketreizen zouden hebben laten stijgen tijdens het boeken. Maar de ACM heeft besloten de lasten onder dwangsom tegen D-Reizen, Prijsvrij en Elmar Reizen in te trekken na een besluit van de rechter.

07 februari '25 ( 6:45)

Vorig jaar meer luchtvaartpassagiers maar minder dan voor corona

Vorig jaar reisden ruim 76 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf luchthavens in Nederland. Dat is bijna 7 procent meer dan in 2023, maar nog altijd 6 procent minder dan in 2019, het jaar voordat de coronamaatregelen van kracht werden. In 2019 bedroeg het aantal reizigers nog meer dan 81 miljoen.

06 februari '25 (15:45)

Madlener: economen onderschatten schade van krimp Schiphol

De conclusie dat Schiphol veel meer kan krimpen zonder het vestigingsklimaat in Nederland te schaden, klopt niet volgens minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat, PVV). Onderzoekers schreven in het economenblad ESB dinsdag dat het aantal vluchten omlaag zou kunnen naar 345.000 per jaar, fors minder dan de overheid heeft berekend. Madlener zegt donderdag tegen het ANP dat ESB de schade van krimp onderschat.

06 februari '25 (10:45)

Ruimere openingstijden voor Groningen Airport Eelde

Het kabinet wil Groningen Airport Eelde ruimere openingstijden toestaan. Dat staat in het ontwerp-luchthavenbesluit waarover minister Barry Madlener (Infrastructuur) de Tweede Kamer donderdag heeft geïnformeerd.

05 februari '25 (18:15)

KLM start onderzoek naar melding grensoverschrijdend gedrag

KLM is een onderzoek gestart naar mogelijk grensoverschrijdend gedrag door medewerkers. Volgens de luchtvaartmaatschappij is er melding gedaan over het digitaal delen van grensoverschrijdende berichten over collega's. Het onderzoek wordt gedaan door de security-afdeling van KLM. Ook is een onafhankelijk onderzoeksbureau ingeschakeld.