Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Traag herstel vliegreizen fikse aderlating voor vliegtuigmaatschappijen

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Luchtvaartmaatschappijen 'verbranden' in de tweede helft van dit jaar nog altijd tientallen miljarden euro's door de coronacrisis. Volgens de internationale brancheorganisatie IATA vloeit er in de laatste zes maanden van het jaar naar verwachting 77 miljard dollar meer uit de kas dan er binnenkomt. Doordat de vraag naar vliegreizen maar traag herstelt na eerdere reisbeperkingen, vloeit ook volgend jaar nog maandelijks 5 miljard tot 6 miljard dollar uit de kas.

In het tweede kwartaal, toen wereldwijd grenzen dichtgingen en er amper vliegtuigen vertrokken, verbruikten luchtvaartmaatschappijen al 51 miljard dollar. Ondanks versoepelingen ging de zogeheten 'cash burn' ook in de zomermaanden door.

Geen buffers

Doorgaans bouwen luchtvaartmaatschappijen extra kapitaalreserves op in de drukke zomermaanden, die ze gebruiken in de minder drukke wintermaanden. Doordat er in het voorjaar en de zomer veel minder vluchten werden uitgevoerd gaan luchtvaartmaatschappijen nu zonder buffers het laagseizoen in, waarschuwt IATA-topman Alexandre de Juniac.

Om vliegmaatschappijen niet om te laten vallen, is volgens IATA aanvullende steun nodig. Eerder schoten overheden luchtvaartmaatschappijen al te hulp met loonsubsidies, belastingverlichtingen of krediet. Die maatregelen bij elkaar hadden een waarde van 160 miljard dollar. Zustermaatschappijen KLM en Air France kregen van de Nederlandse en Franse regering noodleningen en kredietgaranties toegezegd.

Nieuwe aandelen

De luchtvaartlobby zinspeelt nu vooral op financiële hulp vanuit de overheid die de schuldenlast niet verder vergroot. Dat zou dan vooral uitdraaien op kapitaalinvesteringen waarbij overheden aandelen kopen van luchtvaartmaatschappijen. Air France-KLM gaf eind juli al aan waarschijnlijk nieuwe aandelen uit te geven om de crisis te doorstaan. Dat kan op het politieke vlak consequenties hebben, want zowel de Franse als de Nederlandse staat hebben beide een belang van circa 14 procent in het luchtvaartconcern om de nationale belangen te verdedigen.

Door: ANP

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.