Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Zorgen bij minister Hoekstra over uitblijven KLM-akkoord

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het baart minister Wopke Hoekstra (Financiën) zorgen dat een akkoord over een herstructureringsplan bij KLM nog altijd op zich laat wachten. De gesprekken daarover met de vakbonden zijn nog altijd niet afgerond, terwijl het plan donderdag moet worden ingeleverd.

"De gesprekken hebben zich inmiddels bijna tot aan de deadline uitgestrekt", zegt Hoekstra. "Ik heb daar wel zorgen over, kijkend naar wat er het afgelopen halfjaar wel en niet is gebeurd." Hij wijst erop dat KLM zelf om extra coronasteun heeft gevraagd, bovenop de loonkostenregeling waarvan de luchtvaartmaatschappij al veruit de grootste gebruiker was.

Aan de noodkredieten en garantstellingen ter waarde van 3,4 miljard euro die eind juni werden toegezegd, zijn voorwaarden verbonden. De kosten moeten flink omlaag om ervoor te zorgen dat KLM ook op de langere termijn de concurrentie aankan. Voor 1 oktober moet daarvoor een "overtuigend plan" zijn ingediend.

Huiswerk voor KLM

Dat plan moet ook op de langere termijn resultaat opleveren. Hoekstra wijst erop dat het kostenniveau bij KLM en zusterbedrijf Air France toch al hoger was dan gemiddeld in Europa. "Andere maatschappijen doen al forse stappen, alleen daarom is er een hoop huiswerk te doen. Bovendien is er echt nog geen sterk herstel voor de luchtvaart in zicht."

Een akkoord met de vakbonden is "ontzettend belangrijk voor het voortbestaan van de onderneming", zegt Hoekstra. KLM is volgens hem in een fase van "kiezen of delen" beland. "De keuze die voorligt is óf loonoffers, óf massale ontslagen, óf toch faillissement. Dat is geen prettige boodschap maar wel de realiteit."

Extra kapitaal

Hoekstra houdt er nog altijd rekening mee dat moederbedrijf Air France-KLM binnenkort bij de aandeelhouders moet vragen om extra kapitaal. Het is "bepaald geen gegeven" dat de Nederlandse staat met zijn belang van 14 procent dan meedoet. "We zullen er vanzelfsprekend naar kijken", zegt hij. Maar dat hangt ook af van hoe het bedrijf er dan voorstaat.

Door: ANP

07 mei '24 ( 8:38)

Eerste eigen Airbus A321neo voor Transavia

Transavia heeft haar eerste eigen Airbus A321neo in ontvangst genomen. Het nieuwe toestel (PH-YHA) landde dinsdag 30 april 2024 's avonds op luchthaven Schiphol. Dat meldt Transavia.

03 mei '24 (15:15)

Schiphol neemt meer tijd voor aanbesteding beveiliging op luchthaven

Schiphol neemt meer tijd voor de nieuwe aanbesteding van de beveiliging op de luchthaven. Volgens vakbond CNV is dat mede op aandringen van de vakbonden, omdat er bij de laatste tender, vier jaar geleden, problemen ontstonden. Veel beveiligers werden toen het slachtoffer van het "gevecht om een nieuw contract", zegt CNV-onderhandelaar Erik Maas.

03 mei '24 ( 7:33)

Stilstaande treinen (4 mei) en langere treinen (5 mei)

NS laat zaterdag 4 mei 2024 vanwege Nationale Dodenherdenking alle treinen om 20.00 uur twee minuten stilstaan. Op datzelfde tijdstip is het ook twee minuten stil op de vierhonderd NS-stations en in de stationswinkels. Daarover bericht NS.

03 mei '24 ( 7:20)

Afrikaans eiland Zanzibar opnieuw winterbestemming Corendon

Vanaf 27 oktober 2024 tot eind maart 2025 kunnen vakantiegangers via Corendon weer vliegen naar Zanzibar. Elke donderdag en zondag kunnen zij in deze periode met rechtstreekse vluchten van KLM vanaf luchthaven Schiphol vliegen naar dit exotische eiland, dat behoort tot het Afrikaanse land Tanzania. Dat meldt Corendon.

02 mei '24 (11:15)

Voor onder meer KLM en Air France dreigt boete om 'groenwassen'

Onder meer KLM en zustermaatschappij Air France hebben een brief ontvangen van de Europese toezichthouders met een dreigende boete voor 'groenwassen'. Dat hebben de maatschappijen bevestigd na berichtgeving van de Belgische omroep RTBF. Europese toezichthouders als de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vinden dat de maatschappijen zich te groen voordoen en eisen dat ze deze claims binnen dertig dagen aanpassen.

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.