Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Testvlucht energiezuinig vliegtuig 'Flying-V' succesvol

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
De kleine testversie van de Flying-V, een zeer energiezuinig vliegtuig dat wordt ontwikkeld aan de TU Delft, heeft zijn eerste vlucht volgens de onderzoekers "heel succesvol" doorstaan. Na een reeks testen in een windtunnel en op de grond is het schaalmodel van het V-vormige toestel vanaf een Duitse vliegbasis daadwerkelijk de lucht in gegaan.

Projectleider Roelof Vos is blij dat het toestel de test heeft doorstaan. "Berekeningen lieten zien dat opstijgen spannend zou kunnen worden. We hadden het schaalmodel hier wel op aangepast, maar je weet pas echt wat er gebeurt, als je daadwerkelijk vliegt."

Technische uitdagingen zijn er nog volop. Tijdens de testweek, waarvan de TU de resultaten dinsdag bekendmaakte, bleek onder meer dat het zwaartepunt van de vliegende V moest worden verlegd. Ook wiebelt het 22,5 kilo zware en 3 meter brede schaalmodel nog te veel, "waardoor er een vrij ruwe landing is gemaakt".

Energiezuinig

Vos legde in een webcast uit dat het belangrijk is om te blijven testen. Tijdens de eerste testvlucht werden zo veel mogelijk data verzameld om het ontwerp te verbeteren. Het verzamelen van informatie is nodig, omdat door het onconventionele model geen vergelijkbare data beschikbaar zijn. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de Flying-V, die overigens dezelfde naam draagt als een kenmerkend gitaarmodel, het meest energiezuinige vliegtuig ter wereld wordt. Het schaalmodel vliegt op elektriciteit.

De grote versie die moet volgen, zal eerst op kerosine vliegen, waarvan het door zijn aerodynamische vorm en relatief lichte gewicht 20 procent minder nodig heeft dan de Airbus A350, die nu geldt als het meest geavanceerde passagiersvliegtuig. Er passen wel net zoveel mensen en bagage in als in de A350.

Duurzame voortstuwing

De volgende stap is duurzame voortstuwing. "Het ontwerp lijkt zeer geschikt voor het vliegen op vloeibare waterstof in plaats van op kerosine", aldus de TU Delft, die het vliegtuig ontwikkelt in samenwerking met KLM en Airbus.

Het zal naar verwachting nog jaren duren alvorens een toestel van dit type passagiers zal mogen vervoeren. Na de ontwerpfase duurt het voor een vliegtuigbouwer doorgaans zeker zeven jaar om een toestel te ontwikkelen. Het idee van het V-vormige toestel ontstond in 2014 bij Airbus. Mocht het ontwerp ooit in productie worden genomen, dan is volgens de onderzoekers sprake van de meest revolutionaire wijziging in vliegtuigontwerp ooit.

Door: ANP

11 juli '25 ( 8:10)

Retro Airbus Transavia getest tijdens eerste vlucht

Woensdag 9 juli 2025 heeft de retrostijl Airbus A321neo, die Transavia ontvangt in het kader van haar zestigjarig jubileum, de eerste vlucht gemaakt. Deze F1-vlucht (First Flight) is een belangrijke test die Airbus uitvoert voordat het toestel wordt overgedragen. Dat meldt Transavia.

10 juli '25 ( 8:51)

KLM vliegt deze zomer naar 161 bestemmingen

Vanaf deze zomer vliegt KLM naar 161 bestemmingen wereldwijd. De stoelcapaciteit groeit met 4% en KLM vervoert in juli en augustus ongeveer 6,4 miljoen passagiers. Vooral Noord-Amerika (+9% vluchten) en Zuid-Europa tonen sterke groei, met 25% meer stoelen naar Portugal en Kroatië. Dat meldt KLM.

08 juli '25 (14:00)

Eindhoven Airport gaat parkeerterrein fors uitbreiden

Eindhoven Airport breidt parkeerterrein P3 op de luchthaven fors uit. Er komt een extra parkeergarage met 1125 parkeerplaatsen bij, is in een persbericht naar buiten gebracht.

08 juli '25 (14:00)

Problemen met afhandeling luchtvracht op Schiphol

De wachttijden voor vrachtwagens om goederen te laden of lossen op Schiphol zijn "onacceptabel lang" geworden. Vrachtwagens wachten soms vier tot acht uur voordat ze kunnen lossen, stelt managing director Maarten van As van brancheorganisatie Air Cargo Nederland (ACN). De afhandeling van luchtvracht op Schiphol kampt volgens hem al langer met problemen.

08 juli '25 ( 9:00)

KLM-piloten gaan ook gevechtsvliegtuigen besturen

KLM geeft piloten ruimte om als reservist verbonden te blijven aan Defensie. Het betreft vliegers die vanuit de luchtmacht overstapten naar de luchtvaartmaatschappij. Die kunnen zo hun vaardigheden op bijvoorbeeld de F-35 op peil houden, waardoor ze snel inzetbaar zijn voor de krijgsmacht. Staatssecretaris Gijs Tuinman en Marjan Rintel (president-directeur van KLM) ondertekenden hiervoor maandag 7 juli 2025 op Schiphol een overeenkomst. Daarover bericht het ministerie van Defensie.

07 juli '25 (13:22)

Nederland stuurt weer F-35's voor bewaking Poolse luchtruim

Nederlandse F-35's gaan van september tot en met december helpen het Poolse luchtruim te bewaken. De inzet van de gevechtsvliegtuigen moet bijdragen aan de militaire afschrikking van Rusland aan de oostkant van het NAVO-grondgebied. Dat schrijft demissionair defensieminister Ruben Brekelmans (VVD) aan de Tweede Kamer. Hij brengt maandag een bezoek aan Polen, samen met premier Dick Schoof.

04 juli '25 (12:56)

Topman Air France-KLM stelt vakbonden gerust over overname SAS

Medewerkers van bijvoorbeeld KLM hoeven niet te vrezen voor hun baan door de overname van de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS. Volgens topman Ben Smith van Air France-KLM streeft het luchtvaartconcern juist naar verdere groei met de toevoeging van SAS.

04 juli '25 ( 8:35)

Boeing 747 van Corendon in kunstzinnig jasje

In het jubileumjaar van Corendon krijgt de iconische Boeing 747 in de tuin van het Corendon Amsterdam Schiphol Airport Hotel in Badhoevedorp een nieuw jasje. Beeldend kunstenaar Lieuwe van Gogh heeft een opvallend kunstwerk voor het toestel ontworpen. Medewerkers van Corendon hebben hun eigen creatieve bijdrage geleverd, die Van Gogh verwerkte in het kunstwerk. Dat meldt Corendon.

04 juli '25 ( 7:31)

Air France-KLM wil Scandinavische maatschappij SAS overnemen

Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent.

03 juli '25 (14:59)

KLM test nieuwe bagageregels aan boord van het vliegtuig

Vliegen met ruimbagage, handbagage of een accessoire. Luchtvaartmaatschappijen stunten steeds vaker met tarieven rondom bagage die meegaat op een vlucht. Hoe kleiner de tas, hoe minder je betaalt en hoe groter de tas, hoe meer je bijbetaalt. KLM is de laatste luchtvaartmaatschappij die de tarieven heeft aangepast. KLM test sinds 1 juli het ‘basic’ tarief met onder de stoel een accessoire. Volgens KLM is dat namelijk een stuk goedkoper. Dat meldt Hart van Nederland.