Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Testvlucht energiezuinig vliegtuig 'Flying-V' succesvol

Door Redactie Nationale Transportgids
schedule 5 min
location_on [xx]km
De kleine testversie van de Flying-V, een zeer energiezuinig vliegtuig dat wordt ontwikkeld aan de TU Delft, heeft zijn eerste vlucht volgens de onderzoekers "heel succesvol" doorstaan. Na een reeks testen in een windtunnel en op de grond is het schaalmodel van het V-vormige toestel vanaf een Duitse vliegbasis daadwerkelijk de lucht in gegaan.

Projectleider Roelof Vos is blij dat het toestel de test heeft doorstaan. "Berekeningen lieten zien dat opstijgen spannend zou kunnen worden. We hadden het schaalmodel hier wel op aangepast, maar je weet pas echt wat er gebeurt, als je daadwerkelijk vliegt."

Technische uitdagingen zijn er nog volop. Tijdens de testweek, waarvan de TU de resultaten dinsdag bekendmaakte, bleek onder meer dat het zwaartepunt van de vliegende V moest worden verlegd. Ook wiebelt het 22,5 kilo zware en 3 meter brede schaalmodel nog te veel, "waardoor er een vrij ruwe landing is gemaakt".

Energiezuinig

Vos legde in een webcast uit dat het belangrijk is om te blijven testen. Tijdens de eerste testvlucht werden zo veel mogelijk data verzameld om het ontwerp te verbeteren. Het verzamelen van informatie is nodig, omdat door het onconventionele model geen vergelijkbare data beschikbaar zijn. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de Flying-V, die overigens dezelfde naam draagt als een kenmerkend gitaarmodel, het meest energiezuinige vliegtuig ter wereld wordt. Het schaalmodel vliegt op elektriciteit.

De grote versie die moet volgen, zal eerst op kerosine vliegen, waarvan het door zijn aerodynamische vorm en relatief lichte gewicht 20 procent minder nodig heeft dan de Airbus A350, die nu geldt als het meest geavanceerde passagiersvliegtuig. Er passen wel net zoveel mensen en bagage in als in de A350.

Duurzame voortstuwing

De volgende stap is duurzame voortstuwing. "Het ontwerp lijkt zeer geschikt voor het vliegen op vloeibare waterstof in plaats van op kerosine", aldus de TU Delft, die het vliegtuig ontwikkelt in samenwerking met KLM en Airbus.

Het zal naar verwachting nog jaren duren alvorens een toestel van dit type passagiers zal mogen vervoeren. Na de ontwerpfase duurt het voor een vliegtuigbouwer doorgaans zeker zeven jaar om een toestel te ontwikkelen. Het idee van het V-vormige toestel ontstond in 2014 bij Airbus. Mocht het ontwerp ooit in productie worden genomen, dan is volgens de onderzoekers sprake van de meest revolutionaire wijziging in vliegtuigontwerp ooit.

Door: ANP

30 april '24 (15:30)

Schiphol loopt achter met plaatsen beloofde tilhulpen

Op Schiphol is op meer dan een derde van de werkplekken in de bagagehallen nog geen tilhulp aanwezig, hoewel de luchthaven dat wel van plan was. Tilhulpen moeten bagagemedewerkers fysiek ontlasten, maar Schiphol loopt naar eigen zeggen tegen technische en operationele uitdagingen aan waardoor het aantal achterblijft.

30 april '24 (12:00)

KLM-topvrouw Rintel verwacht dat capaciteit dit jaar op orde komt

KLM-topvrouw Marjan Rintel verwacht dat de capaciteit van de luchtvaartmaatschappij dit jaar op orde komt. Dat zei zij in gesprek met het ANP. In het vorige kwartaal had KLM nog last van problemen met de levering van vliegtuigonderdelen, waardoor het aantal beschikbare vliegtuigen beperkter was. Ook slecht weer had impact op de prestaties. De luchtvaartmaatschappij heeft echter maatregelen genomen, en Rintel ziet dat die sinds maart effect hebben.

30 april '24 ( 9:45)

Air France-KLM wil kosten terugdringen na fors kwartaalverlies

Air France-KLM wil de kosten terugdringen nadat het luchtvaartconcern over de eerste drie maanden een verlies van bijna een half miljard euro heeft gerapporteerd. Zo wil het bedrijf onder meer voorlopig geen nieuw ondersteunend personeel aannemen. Ook moeten de overheadkosten, de kosten voor het draaiende houden van de onderneming, omlaag. Of er ook banen moeten verdwijnen, is niet bekend.

30 april '24 ( 7:39)

Corendon gaat vliegen met Boeing 737-9 MAX

Vrijdag 26 april 2024 is op Schiphol de nieuwste Boeing 737-9 MAX geland. Naar verwachting voert dit vliegtuig van Corendon Dutch Airlines woensdag 1 mei zijn eerste commerciële vlucht uit. Bestemming: het Griekse eiland Corfu. Daarover bericht Corendon.

29 april '24 (12:00)

Massaclaim van 3 miljard tegen Staat om Schiphol 'in aantocht'

Een groep omwonenden en belangenorganisaties bereidt een massaclaim van 3 miljard euro voor tegen de Staat over Schiphol. Aanleiding voor de claim is de uitspraak van de rechtbank in Den Haag vorige maand. Volgens de rechter heeft de Staat lange tijd inbreuk gemaakt op de mensenrechten van omwonenden door niet genoeg rekening te houden met hun gezondheid.

26 april '24 ( 9:30)

KLM-medewerkers mogen binnenkort sneakers dragen tijdens het werk

KLM-medewerkers mogen binnenkort ook sneakers onder hun uniform dragen tijdens het werk. De meeste vrouwelijke medewerkers dragen nu nog hakken, maar vanaf 6 mei mogen ze ook kiezen voor een sportieve schoen. Volgens de vliegtuigmaatschappij zorgt dit voor meer comfort tijdens het werk en draagt het bij aan het welzijn van de medewerkers.

26 april '24 ( 8:26)

Vandaag eerste Corendon-vlucht met Airbus A320 vanaf Maastricht Aachen Airport

Komende zomer kunnen vakantiegangers met Corendon direct vanaf Maastricht Aachen Airport in een Airbus A320 vliegen naar populaire zonbestemmingen. Dit vliegtuig is gedurende de zomermaanden gestationeerd op deze luchthaven in Limburg en wordt gehuurd van Canada Jetlines. Dat meldt Corendon.

26 april '24 ( 8:03)

Aandeelhouders KLM benoemen twee RvC-leden en nieuwe CFO

Op de jaarlijkse Algemene Aandeelhoudersvergadering van KLM in Amstelveen hebben aandeelhouders enkele benoemingsbesluiten genomen. Dat meldt KLM.

25 april '24 (18:00)

Kaagbaan op Schiphol na weken onderhoud weer open

De Kaagbaan op Schiphol, een van de meest gebruikte start- en landingsbanen van de luchthaven, gaat donderdag om 19.00 uur weer open voor vliegverkeer. De baan was sinds 19 februari dag en nacht afgesloten in verband met onderhoudswerkzaamheden. Het was al de verwachting dat de Kaagbaan donderdagavond weer in gebruik zou worden genomen. Volgens Schiphol had de hoeveelheid regen van de afgelopen periode weliswaar "impact" op de planning, maar is die planning uiteindelijk wel gehaald.

25 april '24 (14:45)

Hack niet de oorzaak van storing luchtverkeersleidingssysteem

De storing aan het luchtverkeersleidingssyteem waardoor vorige week maandagavond een tijdlang vrijwel geen vliegverkeer van en naar Nederland mogelijk was, is niet veroorzaakt door een hack of andere factoren van buitenaf. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). De precieze oorzaak van de technische storing is nog niet duidelijk. De organisatie gaat een extern bureau inschakelen voor ondersteuning bij het verdere onderzoek.