Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

Eigenaar zonnepark bij Schiphol bang voor bankroet

Door ANP
schedule 4 min
location_on [xx]km
Eigenaar zonnepark bij Schiphol bang voor bankroet
De eigenaar van het zonnepark bij Schiphol met voor piloten verblindende zonnepanelen vreest een faillissement bij gedwongen verwijdering van het park. "Zonder compensatie van kosten en schade leidt dit direct tot het faillissement van DGEC, waardoor verwijdering van het park (en daarmee de luchtverkeersveiligheid) nog verder uit zicht raakt en de kosten en schade voor alle partijen alleen maar groter worden", schrijft de directie in een brief aan Schiphol en diverse overheden.

DGEC, wat staat voor De Groene Energie Corridor, kreeg eerder van de rechter te horen dat een deel van het park weg moet. De onderneming zegt hieraan gehoor te zullen geven. Een deel moet voor 1 september zijn verwijderd, een ander deel voor 15 oktober. Schiphol vindt dat onvoldoende en dringt erop aan dat het hele park verdwijnt. Maar volgens DGEC is dat "onnodig en ineffectief". Er zouden ook andere oplossingen zijn om de weerkaatsing van zonlicht door de panelen tegen te gaan, zoals een antireflectiefolie of een speciale spray. DGEC wil graag weer in overleg gaan.

Tweetal aanvliegroutes

Het park ligt direct onder de aanvliegroutes van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan. Volgens Schiphol moeten deze banen binnenkort mogelijk dicht als niet met spoed wordt ingegrepen. In maart sloot Schiphol de Polderbaan voor landend vliegverkeer al een tijdlang tussen 10.00 en 12.00 uur. Na 28 augustus zouden er door de stand van de zon weer problemen kunnen ontstaan.

De luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) wil ook dat wordt ingegrepen. De toezichthouder heeft de gemeente Haarlemmermeer verzocht de vergunning voor het zonnepark in te trekken. Het is nog wachten op een besluit daarover door de gemeente.

In gesprek

Schiphol stelt maandag dat demontage een "noodzakelijk begin" is voor de korte termijn. Het luchthavenbedrijf blijft tegelijkertijd in gesprek met DGEC over een langetermijnoplossing. "Het gaat Schiphol er niet om hoe dit probleem precies wordt opgelost, maar dat het wordt opgelost", aldus een woordvoerster.

06 augustus '25 (14:56)

Start testvluchten tussen ziekenhuizen in Meppel en Zwolle met medische drone ANWB

Vanaf 1 september starten testvluchten met een medische drone tussen de Isala-ziekenhuizen in Meppel en Zwolle. Deze onbemande vliegtuigen, die worden bestuurd door de ANWB, zullen worden ingezet om medische goederen snel te transporteren. Dit meldt RTV Drenthe.

06 augustus '25 (14:52)

KLM maakt afspraken met pilotenvakbond om meer te kunnen vliegen

KLM heeft afspraken gemaakt met pilotenvakbond VNV, waardoor de maatschappij veel meer denkt te kunnen vliegen. Volgens de deal werken piloten in het zomerseizoen van 2026 bijvoorbeeld een dag extra per maand. Ook kunnen piloten eens per kwartaal een extra dag in het weekend werken.

04 augustus '25 (20:26)

Nederlands vliegtuig vertrekt woensdagochtend voor droppings

Een Nederlands militair transportvliegtuig vertrekt woensdagochtend vanaf Eindhoven naar Jordanië om het droppen van hulpgoederen boven Gaza mogelijk te maken. Dat meldt het ministerie van Defensie via een woordvoerder. Het toestel van het type C-130 wordt van tevoren gereed gemaakt voor de taak. De hulppakketten worden niet in Nederland ingeladen.

04 augustus '25 ( 8:07)

Budgetvlieger Wizz Air voegt Boekarest toe als bestemming vanaf Maastricht Airport

Budgetvlieger Wizz Air gaat dit najaar ook op de Roemeense hoofdstad Boekarest vliegen vanaf Maastricht Aachen Airport (MAA). Chisinau in Moldavië is de andere bestemming die de Hongaarse vliegmaatschappij vanaf eind oktober bedient. In de zomer van 2026 wordt de Poolse stad Katowice toegevoegd, werd donderdag al bekend.

01 augustus '25 (14:00)

Turbulentie tijdens vluchten: hoe (on)veilig is het echt voor passagiers?

Deze week zorgde heftige turbulentie op een vlucht van Delta Airlines voor tientallen gewonden en zelfs ziekenhuisopnames. De vlucht van Salt Lake City naar Amsterdam werd gedwongen om te landen in Minneapolis. Dit incident benadrukt de risico's van turbulentie, maar luchtvaartexpert Joris Melkert wijst erop dat dit niet per se gevaarlijk is voor het vliegtuig zelf. Vliegtuigen zijn er namelijk op gemaakt om met turbulentie om te gaan. Dit meldt EenVandaag.

31 juli '25 (14:37)

Geen winst voor KLM door kostenstijgingen

In de eerste helft van 2025 behaalde de KLM Groep een omzet van 6,3 miljard euro, een stijging van 5,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Ondanks de omzetgroei en een stijging van de capaciteit met 3 procent, bleef de operationele winst uit. Het bedrijfsresultaat was met -2 miljoen euro nog steeds negatief, maar wel een beduidende verbetering ten opzichte van 2024 toen het bedrijfsresultaat van de eerste zes maanden -31 miljoen euro was. De stijging van de kosten per eenheid met 4,3 procent wordt als de belangrijkste oorzaak gezien van dit tegenvallende resultaat. Dit meldt KLM.

31 juli '25 ( 9:28)

Passagiers Delta-vlucht Salt Lake City – Amsterdam gewond geraakt na heftige turbulentie

Zeker 25 mensen zijn in het ziekenhuis beland na ernstige turbulentie tijdens een vlucht van Salt Lake City naar Amsterdam. Vanwege de ernst ervan is een noodlanding gemaakt in Minneapolis. De Airbus A330-900 had 275 passagiers onderweg naar Nederland. Dit meldt NOS. 

31 juli '25 ( 8:54)

Airbus levert minder nieuwe vliegtuigen in eerste zes maanden van 2025

PARIJS (ANP) - Airbus heeft in de eerste helft van dit jaar minder nieuwe vliegtuigen aan klanten geleverd dan vorig jaar. De Europese vliegtuigbouwer kampt onder meer met beperkingen in de productiecapaciteit bij de A320-toestellen door vertragingen bij motorleveringen. De A320-vliegtuigen zijn de bestverkopende toestellen van Airbus.

30 juli '25 (13:03)

Bouwers A-pier hebben recht op fikse schadeclaim na stopzetten contract Schiphol

Schiphol stond niet in haar recht toen het haar contract met Ballast Nedam-TAV vier jaar geleden zomaar beëindigde. Daarom hebben de bouwbedrijven recht op een schadevergoeding van 155 miljoen euro. Ballast Nedam-TAV bouwde de A-pier, maar niets liep zoals het moest. Dit meldt de Telegraaf.