Geen winst voor KLM door kostenstijgingen

CEO Marjan Rintel van KLM geeft aan dat de onderneming "te maken heeft met flinke tegenwind" en dat de kostenstijgingen deels te wijten zijn aan interne factoren, zoals hogere loonkosten en operationele problemen met de vloot. Externe factoren, zoals de NAVO-top en conflicten in het Midden-Oosten, beperkten de vluchtcapaciteit, wat ook financieel nadelige gevolgen had.
Loonstijgingen
In het tweede kwartaal van 2025 daalde het bedrijfsresultaat met 63 miljoen euro in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De daling werd vooral veroorzaakt door de loonstijgingen en verhoogde externe kosten, zoals de aanzienlijke verhoging van havengelden op Schiphol. Toch wist KLM kostenbesparingen door te voeren, mede dankzij het Back on Track verbeterprogramma, dat tot doel heeft 450 miljoen euro te besparen in 2025.
De cargo-activiteiten van KLM deden het goed, met een verbetering ten opzichte van vorig jaar. Engineering & Maintenance (E&M) boekte ook sterke resultaten, met een omzetstijging van 20 procent. Transavia kende een omzetgroei van 8,4 procent, maar het bedrijfsresultaat bleef achter door hogere kosten en concurrentie.
Geopolitieke spanningen
Voor de tweede helft van 2025 verwacht KLM dat geopolitieke spanningen en fluctuaties in brandstofprijzen de financiële druk zullen verhogen. CFO Bas Brouns benadrukt dat het verbeteren van de bedrijfsvoering essentieel blijft voor een financieel gezonde toekomst.