Bouwers A-pier hebben recht op fikse schadeclaim na stopzetten contract Schiphol

In 2018 startte de bouw van de A-pier. Helaas gingen zaken niet zoals ze moesten en was het bijvoorbeeld nodig om de constructie volledig te vervangen. Deze voldeed namelijk niet aan de eisen. Ook zouden het gebouw en installaties onbeschermd zijn gebleven. Hierdoor ontstond schade en moesten er herstelwerkzaamheden plaatsvinden. De 18 kilometer aan stalen balken moest ook vervangen worden, vanwege slechte brandwerende coating.
155 miljoen euro aan directe schade
Nog voordat Ballast Nedam en TAV haar werkzaamheden kon afronden, zette Schiphol het contract in november 2021 stop. Bouwers zouden hun afspraken niet nakomen. Desondanks was tussentijdse beëindiging van het contract niet terecht, zo oordeelt de rechtbank nu. TAV en Ballast Nedam stellen 155 miljoen euro aan direct schade te hebben gelopen en dat krijgen ze van de rechter ook toegewezen. Wel gaat het om een tussenvonnis. Over twee weken komt er een vervolgzaak, waarin de bouwers ook nog eens 400 miljoen euro terug claimen.
In totaal heeft de A-pier 1,4 miljard euro gekost, vanwege de langere looptijd, vertragen en bouwkosten. Inmiddels heeft bouwbedrijf BAM de opdracht overgenomen, maar wel ‘voor de hoofdprijs’.