Test met geautomatiseerde goederentreinen op Betuweroute
5 oktober 2021 om 13:17
< 1 min lezen

Test met geautomatiseerde goederentreinen op Betuweroute

Een Duits-Nederlands samenwerkingsproject is begonnen met testen voor het rijden van geautomatiseerde goederentreinen op de Betuweroute. Die spoorlijn loopt van de haven van Rotterdam naar de Duitse grens. In de periode tot eind 2025 worden testen gedaan met het op afstand monitoren en besturen van de goederentreinen. Een jaar lang worden proeven gedaan met geautomatiseerd rijden op delen van de Betuweroute.

De Duitse overheid heeft 18,9 miljoen euro subsidie toegekend voor het project, waarbij Deutsche Bahn Cargo onder meer samenwerkt met spoorbeheerder ProRail. Het overgrote deel van die subsidie gaat naar Deutsche Bahn Cargo. Via de Betuweroute worden goederen vanuit de Rotterdamse haven naar het Duitse Ruhrgebied vervoerd, waar veel zware industrie is. De 160 kilometer lange Nederlandse spoorlijn wordt alleen gebruikt voor goederenvervoer.

Capaciteit beter benutten

Door het treinverkeer te automatiseren zou het verkeer op de Betuweroute efficiënter moeten gaan rijden, waardoor de capaciteit van de spoorlijn beter benut kan worden. Dat moet ook helpen om de concurrentiepositie van het goederenvervoer via het spoor te versterken ten opzichte van transport over de weg. Transport via spoor wordt gezien als milieuvriendelijker dan goederenvervoer via de weg.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van spoortransport
    • Spoortransport

    ProRail: treinen Utrecht-Den Haag rijden deze middag weer normaal

    Gisteren om 14:40
    • Spoortransport

    Minder treinen tussen Utrecht en Den Haag om defecte bovenleiding

    Gisteren om 08:15

Aankomende evenementen

18 Sep
Raildagen 2025
  • Landelijk
19 Sep
Career Experience voor de luchtvaart- & reisindustrie
  • Zuid-Holland
01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland