Tankvaarttarieven op laagste niveau in jaren
Grind werd vervoerd van Lomm naar Hoogeveen voor 6,50 euro per ton. Kalksteen werd vervoerd tussen Ittre en Genk voor 4,50 euro per ton.
Peterson
Bij Peterson Amsterdam lag tussen 10 en 12 augustus de Voge Julie palmkernexpeller te lossen. Ook de Columbia River is bezig met het lossen van palmkernexpeller tot en met 13 augustus. Van 14 tot en met 20 augustus lost de ER Bayonne er soyabeanmealpellets. Op 15 augustus wordt de La Luna verwacht in Amsterdam met maïs.
In Rotterdam ligt vanaf 10 augustus de STH Sidney maïs te lossen. Van 12 tot en met 19 augustus ligt de Green K-Max 4 er om maïs en sojaschroot te lossen. Op 20 augustus wordt de Medi Zuoz verwacht met een lading sojaschroot.
EMO
De EMO verwacht deze week vier schepen die kolen komen lossen. De Sivota ligt van 11 tot en met 13 augustus te lossen. Van 13 tot en met 15 augustus lost de Anglo Saxon kolen. De Nord Sun lost van 15 tot en met 17 augustus kolen. De Capricorn Trader lost op 17 augustus.
Waterstanden
De waterstand op de Donau is weer ingezakt na een korte verhoging vorige week. De Pegel van Pfelling geeft begin van de week 3,08 meter aan, maar daalt naar 3,02 meter aan het einde van de week.
Ook op de Rijn is het water weer dalende. De Pegel van Maxau daalt van 4,81 meter naar 4,56 meter aan het eind van de week. Mannheim zakt naar 2,37 meter, na een waterstand van boven de 3 meter.
De Pegel van Kaub begon de week met een waterstand van 1,56 meter en zakt op zondag naar 1,18 meter. Koblenz zakt van 1,48 meter naar 1,14 meter aan het eind van de week.
De Pegel van Keulen begon de week hoog voor deze tijd van het jaar, met een stand van 2,10 meter. Het waterpeil daar zakt naar zo’n 1,78 meter gedurende de week. De waterstand bij de Pegel van Duisburg-Ruhrort begon op 3,08 meter en daalt naar 2,66 meter.
Tankvaart
Insights Global-Rijnvrachttarieven per 3 augustus 2020 © PJK International BV / www.insights-global.com
De Brent crude-prijzen hebben deze week de grens van $ 45 per vat doorbroken, ondersteund door sterkere economische cijfers uit China en andere landen in Oost-Azië. Hier neemt de vraag naar olie sneller toe dan in de rest van de wereld, terwijl de Opec sinds begin augustus de productiekraan iets meer heeft opengezet. Maar onder beleggers blijft de angst dat het coronavirus economisch herstel kan vertragen, wat de prijzen weer drukt. Verschillende landen kampen met (regionale) lockdowns en reisrestricties, wat met name in landen die vooral steunen op toerisme leidt tot flinke problemen. In de VS heeft president Trump een decreet ondertekend voor een herstelfonds in verband met de Coronacrisis. Dit deed hij nadat de Democraten en Republikeinen niet tot overeenstemming konden komen over het fonds. Dit steunde zowel de markt als de dollarkoers, die in de afgelopen weken flink in waarde was gedaald.
Rijn en ARA
Nog altijd is de vraag naar schepen op de spotmarkt extreem laag. Volle tanks in het achterland, stevige competitie van binnenlandse raffinaderijen en gebrek aan vraag drukt de noodzaak voor import. De relatief lage waterstanden van de afgelopen weken hebben niet bijgedragen aan stijgende vrachttarieven, waardoor de totale omzetten laag liggen. De golf water op de Rijn heeft op de korte termijn geleid tot verbetering van de te laden volumes, maar dan moet de klant wel ruimte hebben in de tanks. Momenteel zakken de waterstanden weer zeer snel door het extreem warme zomerweer. Vervolgreizen zijn moeizamer te boeken en de enige steun komt van de vertraging met laden en/of lossen, wat leidt tot langere reizen en omnominaties van (contractuele) boekingen. Binnen de ARA is de markt niet veel beter. Ook hier liggen veel schepen stil, zowel vrijwillig (door de lage tarieven) als door gebrek aan lading, waardoor de tarieven op het laagste niveau in ruim twee jaar tijd liggen. Enkele raffinaderijen in de regio starten weer op, wat kan leiden tot meer noodzakelijke transporten ex-raffinaderij en de vraag naar schepen kan stuwen.
Door: Nationale Transportgids