Zeevrachtenmarkt: geringe groei droge-ladingvloot
Er werden dit jaar tot nu toe weinig nieuwe droge-ladingschepen besteld, terwijl flink wat oudere schepen waarschijnlijk binnenkort naar de slopers gaan.
De voorraad ijzererts in China is lager dan gebruikelijk en dat kan voor de grotere droge-bulkschepen betekenen dat de inkomsten in de tweede helft van het jaar verbeteren.
De inkomsten voor de capesizers verbeterden tot rond $ 24.000 per dag. Voor de panamaxen liggen de inkomsten op rond $ 17.000 per dag. Voor de supramaxen liggen de huren eveneens in de buurt van $ 17.000 per dag.
De export van ijzererts uit zowel Brazilië als West-Australië wordt gehinderd door lange wachttijden in Chinese havens, die wel bijna twee maanden kunnen duren.
Rederij Buana Lintas Lautan (Bull) gelooft in een verdere verbetering van de droge-ladingmarkt en is vooral geïnteresseerd in handymaxen en supramaxen met een leeftijd van 10 tot 15 jaar voor de export van kolen vanuit Indonesische havens.
Containervaart
De vrachtprijzen voor containers van Shanghai naar de westkust van de VS stegen tot ruim $ 3000 voor een 40-voets container. Voor 40-voeters van Shanghai naar de oostkust van de VS stegen de vrachtprijzen tot $ 3500.
De markt voor de containerschepen verbeterde verder. Meer containerschepen keerden terug op de markt zonder dat dit de vrachtprijzen in gevaar bracht. Hoewel de vrachtprijzen Azië-Noord-Europa wel enigszins onder druk kwamen.
De Noorse rederij Ugland verkocht haar laatste tanker Vinland (125.000 dwt, 2000) aan een Turkse sloper, die er rond $ 18,5 miljoen voor betaalde. De Griekse rederij Tsakos Energy Navigation zou drie suezmaxen hebben besteld bij de Koreaanse werf Daehan Shipbuilding. Voor het eerste schip is de bestelling al definitief. De 158.000 dwt suezmax zou tussen $ 74 en $ 78 miljoen kosten.
De suezmax Advantage Sky (157.700 dwt, 2010), die door Shell was gecharterd, bleef door twijfels over haar eigendom twee jaar onder beslag in Durban. Het schip wordt nu bij opbod verkocht, maar zal waarschijnlijk weinig opbrengen, aangezien jaren geen onderhoud is gepleegd.
Tankvaart
In de maanden maart en april was de markt voor zowel ruwe-olietankers als productentankers goed, maar vervolgens stortte die in. De leden van OPEC en Rusland verlaagden daarop de productie met circa 10%. Desondanks daalde de prijs van ruwe olie flink.
Venezuela en Iran hebben al langere tijd moeite om hun ruwe olie te verkopen vanwege Amerikaanse sancties en in Libië heerst een burgeroorlog, waardoor de export uit dat land onmogelijk is geworden.
Door: Nationale Transportgids