Normal_vrachtwagen__daf__truck__nederland__tulpen

De Europese regelgeving moet aangepast worden op de klimaatcrisis, en snel een beetje. Dat lijkt de boodschap te zijn achter de ‘Green Deal’ die Eurocommissaris Frans Timmermans gisteren heeft gepresenteerd. Alles moet groener, inclusief de transportsector. Dit melden BNR en NOS.

De gehele economie moet groener, en om dat voor elkaar te krijgen moeten er onomkeerbare maatregelen genomen worden. Hier is geld voor nodig: 260 miljard euro per jaar. Dit is een kwart van de jaarlijkse EU-begroting. In de Green Deal, het stuk dat door de Europese Commissie is opgesteld, staat uitgestippeld welke maatregelen wanneer genomen moeten worden. Het doel: in 2030 moet de CO2-uitstoot met minimaal 50 procent zijn afgenomen.

Transport

Om dit te bereiken moet de transportsector op de schop en onderdeel daarvan is dat de voordeeltjes voor de sector moeten verdwijnen. Een voorbeeld van zo’n voordeeltje is de subsidies op fossiele brandstoffen die nu nog bestaan. Ria Cats, verslaggever van het Financieel Dagblad, de krant die de plannen al eerder in handen had, zegt hierover: “In het stuk staat dat de transport goed is voor 25 procent van alle CO2-uitstoot in Europa. Dat merk je nu niet aan de hoeveelheid geld die de sector moet betalen voor de vervuiling van mens, milieu en volksgezondheid: het vliegverkeer betaalt geen kerosinebelasting, de internationale scheepvaart betaalt geen belasting op rode diesel.” Daar gaat nu verandering in komen, als het aan de Europese Commissie ligt.

Nederland

De plannen die Timmermans en Europese Commissievoorzitter Ursula von der Leyen gisteren presenteerden zijn ambitieus, maar minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen maakt zich geen zorgen. Van Nieuwenhuizen denkt dat te plannen niet hoeven te “strijden” met wat er in Nederland gaande is: “Als je bijvoorbeeld kijkt naar de green deal voor de binnenvaart, dan kan ik best wat steun vanuit Europa gebruiken.”

Door: Nationale Transportgids