Normal_haven__schip__binnenvaartschip__goederentransport__container__containerschip

Al langere tijd bestaat er een probleem in de regio Rotterdam en omstreken met het ontgassen van binnenvaarttankers. Deze tankers hebben vaak giftige gassen in hun ruim, en die moeten op een juiste manier geloosd worden. Veel schippers overtreden de regels omtrent dit ontgassen. Drie ondernemers denken nu de oplossing te hebben: een machine die wel wat weg heeft van een reuzenstofzuiger. Dit meldt Brabants Dagblad.

De problemen rondom ontgassing spelen al jaren. De ruimen van chemicaliëntankers moeten altijd schoon zijn voor er een nieuwe lading aan boord komt zodat deze nieuwe lading niet vervuild wordt. Schippers kunnen hun ruimen op een aantal plekken laten schoonmaken, maar er zijn zo weinig van deze plekken dat de schippers er vaak flink voor moeten omvaren. Daarom openen veel schippers al varend hun ruim zodat het schoon kan waaien, maar dit is verboden bij benzeen, aangezien dit kankerverwekkend is. Het verbod wordt echter amper gehandhaafd, en hier moet nu wat aan gebeuren.

Er zijn voor dit probleem al vaak oplossingen gepresenteerd door verschillende ondernemers. In 2016 werd er bijvoorbeeld een speciaal schip gebouwd dat schepen kon schoonzuigen, maar deze kreeg geen vergunning.

Triple D

Nu denken Rob Bussers, André van der Werff en Taco Boerstra dat ze de oplossing hebben: de Triple D-ontgassingsinstallatie. De ‘reuzenstofzuiger’ bestaat uit een grote bak op een trailer waaruit slangen lopen. De slangen slurpen de vieze lucht en giftige stoffen uit de ruimen van schepen. Vervolgens verbrandt de installatie de stoffen op een hoge temperatuur. De Triple D wordt nu getest in de haven van Rotterdam, waarna besloten wordt of het apparaat een vergunning krijgt.

Door: Nationale Transportgids