Normal_containerschip__vrachtschip

De stikstof- en PFAS-problematiek zet Nederland al geruime tijd op z’n kop. Nu blijkt uit de Sectorprognoses 2020-2021 van ABN AMRO dat de onzekerheid rondom het stikstof- en PFAS-beleid invloed gaat hebben op de volumegroei van de transportsector. Dit meldt TTM.

De groei van de transportsector gaat in 2020 aanzienlijk vertragen, van 1,5 procent in 2019 naar 0,5 procent in 2020. Dit komt doordat de algemene groei van de Nederlandse economie afvlakt en ook de krimp van de bouwsector, deels door het PFAS- en stikstof-beleid, heeft een negatieve uitwerking op de transportsector. Minder bouw betekent minder vraag naar het transport van bouwmaterialen, grondstoffen, gereedschap en bouwmaterieel. Dit heeft vooral invloed op de binnenvaart: zo’n 40 procent van het vrachtvolume van de binnenvaart bestaat uit bouwmaterialen en grondstoffen.

Het wegvervoer gaat in 2020 hoogstwaarschijnlijk een klap krijgen door het stikstofbeleid: dan komt het adviescollege Remkes met aanbevelingen om de stikstofuitstoot van de transportsector aan banden te leggen.

Wereldhandel

Ook de wereldhandel heeft invloed op de Nederlandse transportsector. Nederland heeft een open economie, wat inhoudt dat er relatief veel geld verdiend wordt met handel, export en de doorvoer van goederen. Volgens de prognose van ABN AMRO gaat de wereldhandel zich in 2020 enigszins herstellen, en dat heeft een positieve invloed op de luchtvracht en de containermarkt.

Door: Nationale Transportgids