Normal_pakketbezorging

Veilig Verkeer Nederland (VVN) kreeg in ruim een jaar tijd bijna 1250 meldingen van overlast door pakketbezorgers: fout parkeren en door de woonwijk scheuren is dagelijkse kost. Volgens de VVN ligt dit niet alleen aan de chauffeurs zelf. Dit meldt Verkeersnet.

Woordvoerder van VVN Rob Stomphorst sprak met de Telegraaf over de overlast. Volgens hem is het niet zo gek dat er juist nu veel meldingen worden gemaakt: “Een bezorger moet in die periode tussen de 150 en 200 pakketten per dag afgeven. Wanneer je weet dat ze per bezorging worden betaald, besef je dat die regeling aanzet tot lekker snel de woonwijk in, snel (fout) parkeren, pakje bezorgen en snel de woonwijk weer uit.”

Aandacht voor rijgedrag

Het ligt dus voor een deel aan de manier waarop de pakketbezorgdiensten hun werknemers aan het werk zetten. PostNL en DHL zeggen dat ze veilig rijgedrag erg belangrijk vinden en dat ze er veel aandacht aan besteden, onder andere door middel van online cursussen. Ook zouden beide bedrijven graag zien dat consumenten de verkeersovertredingen van pakketbezorgers melden.

Meer servicepunten

Volgens VVN zou een deel van het probleem verholpen kunnen worden door een toename van het aantal servicepunten waar mensen hun pakketten kunnen inleveren en ophalen. Meer servicepunten betekent dat er minder pakketbezorgers door woonwijken hoeven te rijden, en dat betekent weer dat er minder overlast is.

Door: Nationale Transportgids