Normal_vrachtverkeer__auto_s_snelweg

Vandaag kondigt het kabinet het pakket met stikstofmaatregelen aan. Het is ondertussen duidelijk dat het verlagen van de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur naar 100 kilometer per uur daar onderdeel van is. Veel mensen zijn hier kwaad over en denken dat ze door de lagere snelheid langer en vaker in de file zullen staan. Maar dat blijkt in de prakrijk helemaal niet zo te zijn. Dit meldt De Volkskrant.

Op de vraag of het werkelijk zo'n ramp is dat de maximumsnelheid omlaag gaat is het korte antwoord 'nee'. We mogen met z'n allen wat minder hard rijden op de snelweg, maar dat brengt, naast de lagere stikstofuitstoot, een aantal belangrijke voordelen met zich mee.

Veiligere wegen

Een groot voordeel is het feit dat de snelwegen een stuk veiliger worden als de snelheid lager ligt. Het is nog niet helemaal duidelijk wat een verlaging van 130 naar 100 kilometer per uur precies betekent voor de veiligheid, aldus het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Wel zeker is dat de snelheidsverschillen kleiner worden. Alle auto's rijden straks 100 kilometer per uur en de vrachtwagens nog steeds 90, en dit betekent dat er minder verkeersongelukken zullen gebeuren. Vervolgens zorgt dat er weer voor dat de doorstroming beter is.

Minder files

Naast het feit dat de vermindering in ongelukken tot een betere doorstroming leidt, zorgt een lagere snelheid er ook voor dat automobilisten gelijkmatiger rijden. Gelijkmatiger rijden zorgt voor een betere doorstroming en minder opstoppingen. Met name in de Randstad, waar in de spits veel files staan, zal dit ervoor zorgen dat automobilisten sneller thuis kunnen zijn terwijl ze een lagere snelheid aanhouden.

Goedkoper

Langzamer rijden zorgt voor lagere brandstofkosten. Het is een stuk voordeliger en zuiniger om 100 kilometer per uur te rijden dan 130 kilometer per uur. De verlaging van de maximumsnelheid is dus ook nog eens goed voor de portemonnee.

Door: Nationale Transportgids