Normal_rijn__goederenschip__schip__transpor__binnenvaartschip

Volgens wetenschappers heeft klimaatverandering een grote invloed op de waterstand van de Rijn. Dit gaat zo ver dat de rivier onbetrouwbaar dreigt te worden als transportader. Vakbond FNV luidt de noodklok in een brief aan de provincie Gelderland. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

De opwarming van de aarde zorgt ervoor dat de waterstand van de Rijn daalt. De afgelopen paar jaren zijn de zomers in Nederland ontzettend droog en heet geweest. Dit lijkt het nieuwe 'normaal' te worden, en dat betekent dat de waterstand zo ver kan zakken dat het niet meer mogelijk zal zijn om op de Rijn te varen. Dat meldde de Wageningen Universiteit al eerder.

Tekorten

In oktober en november 2018 waren er al problemen met het waterpeil van de Rijn. Toen stond het water zo laag dat zware materialen zoals benzine, zand en grind amper vervoerd konden worden via de rivier. Dit leidde tot tekorten bij tankstations en aannemers. De FNV vindt dat de overheden in moeten grijpen en de urgentie moeten gaan voelen.

A12

Een onbevaarbare Rijn zou inhouden dat er dagelijks 50.000 extra vrachtwagens via de A12 richting Duitsland moeten reizen. Maar dit is eigenlijk vrijwel onmogelijk. "Dat kan die snelweg helemaal niet aan. Als er wat op de A12 gebeurt, heb je meteen een verkeersinfarct in de hele regio. Iedereen weet hoe die snelweg er nu al dagelijks bij ligt", zegt Wilco Veldhorst, de Nijmeegse FNV-bestuurder en schrijver van de brief.

Redden

Wat kan er gedaan worden om de Rijn te redden? Volgens Veldhorst moeten het Rijk en de provincie er alles aan doen om de rivier bevaarbaar te houden, door bijvoorbeeld stuwen en sluizen te bouwen. Ook moet er nagedacht worden over alternatieven zoals treinverbindingen, want er bestaat een kans dat de Rijn als transportader niet meer te redden valt.

Door: Nationale Transportgids