Normal_laadplekpaal

De Nederlandse grote steden willen dat in 2025 al het goederentransport op elektrische wijze gebeurt. Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zit het met alle vuile bestelbusjes van zzp'ers en waar komen de laadpalen? Lector Logistiek Walther Ploos van Amstel zocht het uit, zo meldt Trouw. 

Nederland komt om in de bestelbusjes van kleine zelfstandigen: zo'n miljoen stuks rijden er rond. Ploos legt uit dat dat inhoudt dat een op de acht werkenden afhankelijk is van zo'n busje. En over het algemeen zwemmen zzp’ers niet in het geld. Dat maakt het plan van steden Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Arnhem en Groningen om vanaf 2025 dieselbusjes en vrachtwagens te weren uit de binnenstad een ingewikkelde situatie voor kleine zelfstandigen.

Hoge kosten

Ploos van Amstel legt uit dat de aanschafkosten voor een e-bus veel hoger liggen dan van een (tweedehands) dieselbusje en dat veel beginnende zzp'ers niet zomaar een lening krijgen. Hij is van mening dat banken en leasemaatschappijen kleine zelfstandigen zouden moeten ondersteunen bij de overgang naar e-transport omdat het om een erg grote omslag gaat. 

Laadpalen

Daarbij komt ook nog dat er een hoop komt kijken bij de overgang naar e-transport. Uit het onderzoek van Ploos van Amstel blijkt dat meer dan 90 procent van de bestelvoertuigen in Amsterdam uit plekken van buiten de stad komt zoals Volendam, Almere, en nog verder weg. De bestelbussen worden 's nachts vaak bij de medewerkers thuis voor de deur geparkeerd. Dat betekent dat de vraag naar laadpalen in de regio behoorlijk omhoog zal gaan. Ploos van Amstel verwacht dat voor Amsterdamse 'zero emissie zone' 17.000 laadpalen nodig zullen zijn.

Overleg

Ploos van Amstel waarschuwt dat een stad als Amsterdam makkelijk kan zeggen dat zij helemaal elektrisch wordt, maar dat daar meer bij komt kijken. "Eigenlijk moet zij in overleg met regiogemeentes over verdeling van lusten, lasten en laadpalen." Bovendien zegt hij dat er nu wel wat moet gaan gebeuren. Grote bedrijven beginnen veranderingen door te voeren maar bij het midden- en kleinbedrijf gebeurt nog niet genoeg.

Door: Nationale Transportgids