Normal_rss_entry-309489

Baggeraar Deme zet de nieuwe sleephopperzuiger Bonny River in voor het winnen van 300.000 m2 zand voor de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Het schip ging in april 2018 te water bij Cosco Guangdong-werf, de Chinese partnerwerf van Royal IHC, en wordt in Vlissingen gemobiliseerd voor haar eerste opdrachten.

Met de komst van de Bonny River, met een capaciteit van 15.000 m3, doet volgens Deme een nieuwe generatie sleephopperzuigers haar intrede. Het schip is in staat om in zeer harde bodem te baggeren en tot op een diepte van meer dan 100 meter te werken. De veelzijdige nieuwe sleephopperzuiger combineert een zeer lange zuigbuis en een grote transportcapaciteit met een beperkte diepgang en beschikt bovendien over een rotssleepkop.

Ecologische innovaties

De Bonny River heeft een gesloten recirculatiesysteem. Dit minimaliseert de vertroebeling van het zeewater dat gegenereerd wordt door het overvloeiwater bij het baggeren, wat vooral in ecologisch kwetsbare gebieden erg belangrijk is. Daarnaast zorgen de hydrodynamische vorm van de romp en een tweetraps tandwielkast voor een aanzienlijk lager brandstofverbruik. De Bonny River is een volledig dynamisch gepositioneerde DP2 sleephopperzuiger – de eerste van dit type – die met uiterste precisie kan manoeuvreren. Het schip heeft een Green Passport en een Clean Design notering.

Eerste opdrachten

Met de zandwinning voor de Nieuwe Sluis Terneuzen zal de eerste fase van het plateau worden gerealiseerd voor de bouw van de sluis. Deze werken worden gecombineerd met verdiepingswerken in de buitenhaven van Terneuzen. De Bonny River zal ook koers zetten naar de Belgische Noordzee. Het baggerschip zal zowat 45 km sleuven opvullen voor het Modular Offshore Grid-project van Elia om de hoogspanningskabels van de Offshore Switch Yard naar Zeebrugge af te dekken en te beschermen. De Bonny River zal in het najaar worden gedoopt.

Door: Schuttevaer