Normal_police-378255__340

De politie heeft dinsdag 11 juni vier locaties in de provincie Flevoland doorzocht in een onderzoek naar het illegaal overbrengen van sloopschepen naar Turkije. Het Openbaar Ministerie (OM) verdenkt twee bedrijven en drie personen van overtreding van de Europese regels voor overbrenging van afvalstoffen (EVOA).

Het vermoeden is dat de bedrijven twee schepen in januari 2018 hebben laten vertrekken uit de haven van Harlingen met als bestemming Turkije. Dit zou zijn gebeurd met de intentie om de schepen daar te laten slopen. Het ging om een zeeschip en een sleepboot. Volgens het OM moeten schepen die worden gesloopt, beschouwd worden als gevaarlijk afval.

Zonder toestemming

Gevaarlijk afval mag alleen naar Turkije geëxporteerd worden wanneer er vooraf toestemming is gevraagd aan de autoriteiten van betrokken landen. Dat is hier niet gebeurd, denkt het OM. Eén bedrijf en twee personen hebben daarnaast vermoedelijk valse documenten opgemaakt, die verhullen dat de schepen naar Turkije zijn gebracht om daar te laten slopen.

Het onderzoek dat wordt uitgevoerd door het Milieuteam van de Zeehavenpolitie uit Rotterdam, is gestart naar aanleiding van een signaal van de Inspectie voor leefomgeving en Transport (ILT). Bij de doorzoekingen van de woningen en de bedrijfspanden is administratie in beslag genomen.

Beachen en EVOA

Voor de overbrenging van afval vanuit de Europese Unie geeft de EVOA regels. Die regels houden onder meer in dat gevaarlijk afval niet mag worden vervoerd naar landen zoals India, waarop het OESO-besluit niet van toepassing is. De overheid ziet toe op naleving van de EVOA.

Schepen die moeten worden gesloopt bevatten vaak grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen zoals (resten) bunkerolie, smeerolie, PCB’s en asbest en moeten daarom worden beschouwd als gevaarlijk afval. Overbrenging van zulke afvalstoffen uit de Europese Gemeenschap naar India of Bangladesh is verboden. Een overbrenging naar Turkije kan pas plaatsvinden als de betrokken autoriteiten hun toestemming hebben gegeven. Dit om zicht te houden op een verantwoorde verwerking van de betreffende afvalstoffen.

De afgelopen jaren in Nederland forse straffen opgelegd tegen rederijen die zich schuldig maakten aan ‘beaching’, zoals Seatrade en Holland Maas.

De EVOA-regels zijn ook van toepassing bij invoer van sloopschepen in Nederland. Het OM eiste vrijdag 14 juni een geldboete van 10.000 euro tegen een Haarlemse scheepssloperij die in 2016 twee schepen zonder toestemming vanuit Engeland naar Nederland haalde. Een andere scheepssloper, Hoeben RDM in Kampen, had weliswaar toestemming voor de sloop van van het 130 meter lange fregat Köln, maar had de omgevingsvergunning niet op orde, waarop de Raad van State bij herhaling dreigt met een boete van 750.000 euro.

Door: Schuttevaer