Normal_freight-863449__340

Schippers hebben het idee dat er weer iets meer werk is en dat bijvragen loont. Vooral op de Moezel wordt veel werk gemeld. Een golf water zorgde voor betere aflaaddieptes op de Rijn. Maar deze week dalen de waterstanden weer.

 

Coils gingen van Antwerpen naar Krefeld voor 8,50 euro per ton. Van Antwerpen naar Karlsruhe was het tarief 10,50 euro per ton. Kunstmest ging van Antwerpen naar Neuss voor 7,70 euro per ton. Van Schiedam naar Düsseldorf werd 6,30 euro per ton betaald en van Amsterdam naar Frankfurt 7,30 euro per ton. Van Antwerpen naar Ladbergen werd 7,25 euro per ton betaald. Van Rotterdam naar Roeselare werd 7 euro per ton betaald.

Duitsland

Van Metz naar Recklinghausen werd 15,75 euro per ton betaald. Van Andernach naar Venlo 5 euro per ton. Van Krefeld naar Genemuiden was het tarief 10 euro per ton. Vanaf de Boven-Rijn naar Nederlandse bestemming werd 15 euro per ton betaald.

Peterson

Peterson Amsterdam verwacht 23 mei de Ionic Unicorn met palmkernexpeller en 9 juni de V Uno met palmkernexpeller.
Peterson Rotterdam verwacht 15 mei de Bulk Polaris met sojaschroot en -pellets en 20 mei de Leap Heart met lupinen. Op 21 mei wordt de Greek Seas verwacht met sojaschroot en -pellets.

EMO

De EMO verwacht deze week drie schepen met erts en drie met kolen. De Cape Breeze lag 13 mei erts te lossen en de Cervia loste 14 en 15 mei kolen. De Anangel Argonaut ligt van 13 tot en met 17 mei erts te lossen. De Yangtze King Hua en de Miho Pracat lossen 17 en 18 mei kolen en de Magnus Oldendorff ligt van 18 tot en met 21 mei erts te lossen.

Waterstanden

Er staat meer water in de rivieren dan begin vorige week, maar in de loop van deze week dalen de waterstanden weer.
De Pegel van Pfelling gaf begin deze week 3,70 meter aan en zakt licht verder deze week. Maxau gaf begin deze week 5,29 meter aan en Mannheim stond op 3,29 meter. De Pegel van Kaub stond op 2,33 meter en zakt deze week naar een stand van rond de 1,70 meter. In Koblenz gaf de Pegel 2,50 meter aan. De Pegel van Keulen stond begin deze week rond de 3,50 meter en zakt later deze week naar 2,65 meter. De Pegel van Duisburg-Ruhrort gaf begin deze week rond 4,50 meter aan en zakt naar 3,80 meter.

Tankvaart

PJK-Rijnvrachttarieven per 13 mei 2019 © Insights Global/
Basis 2000 tons partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund: incl. 1000-1200 ton) van Amsterdam/Rotterdam in euro/ton en voor Bazel in euro en Zwfr/ton.

Euro/pton               Gasolie                Benzine

Duisburg                  11,50                        12,05
Dortmund                12,50                       13,05
Keulen                      14,00                       14,55
Frankfurt                  23,25                      24,05
Karlsruhe                 25,00                      25,80
Straatsburg              27,00                      27,80
Bazel in CHF           36,00                      37,50
Bazel in €                 31,76                      33,09

De crudeprijzen hebben vorige week een volatiele handelsweek doorstaan. De oplopende spanningen tussen de VS en Iran zorgden voor toenemende zorgen over een eventueel producttekort en dat ondersteunde de crudeprijzen. Een verminderde productvoorraad in de VS zorgde eveneens voor opwaartse druk. Bovendien lijken de raffinaderijen in de VS hun benzine-productie op te willen schroeven om een de groeiende vraag te voldoen.

Daar staat tegenover dat het uitblijven van een handelsakkoord tussen de VS en China neerwaartse druk op de markt uitoefent. Trump besloot eind vorige week zelfs om de importheffingen op Chinese producten flink te verhogen. China reageerde hierop met een verhoging van de importtarieven vanaf juni.

De vrachttarieven op de Rijn zijn onder druk komen te staan en hebben op weekbasis een lichte daling laten zien. Een verminderde vraag naar product vanuit het achterland en een kleine golf water hebben tot een daling van de vrachttarieven geleid.

De vraag naar product vanuit Zwitserland bleef echter consistent aanhouden, maar lijkt in de loop van deze week eveneens af te zwakken. De waterstanden op de Rijn zullen in de loop van de week verder dalen, wat intakes naar Boven-Rijnbestemmingen verder kan belemmeren. Ook binnen de ARA hebben de vrachttarieven een neerwaartse trend laten zien. Toenemende vertragingen in de grotere laad-en losplaatsen in het gebied zorgen voor enige ondersteuning van de vrachttarieven.

De ICE-gasoliecontracten voor deze maand zijn afgelopen week geëxpireerd met een volume van 315.600 ton en dat zou voor verdere ondersteuning van de markt kunnen gaan zorgen. Dit is met name noodzakelijk voor grotere binnenvaarttankers, die nog altijd moeite hebben voldoende lading te vinden.
De vrachten in deze wekelijkse rubriek komen van schippers en bevrachters. Samen vormen zij een panel dat de markt redelijk vertegenwoordigt. Niettemin kan het panel nog groeien. Voelt u zich aangesproken, meldt u zich dan aan bij de redactie op telefoonnummer 0570-504 364 (marjadevet@schuttevaer.nl).