Normal_antwerp-102885_960_720

Nederland en andere EU-lidstaten zijn verantwoordelijk voor de naleving van EU-luchtkwaliteitsnormen, dus ook voor het varend ontgassen en de negatieve gevolgen daarvan op de luchtkwaliteit. Dat zegt Europees commissaris Karmenu Vella (Milieu) in antwoord op schriftelijke vragen van VVD-Europarlementariër Caroline Nagtegaal. 

De Europese Commissie zal de kwestie rondom het verbod op varend ontgassen aankaarten bij de verschillende Europese lidstaten, belooft Vella in zijn beantwoording.

Nagtegaal stelde schriftelijke vragen naar aanleiding van mediaberichten dat grote (Duitse) binnenvaartrederijen hun schippers instructies geven waar op de Gelderse rivieren zij het beste hun gifstoffen in de buitenlucht konden dumpen. Ook de Rotterdamse haven heeft te maken met deze ‘ontgassings’-problematiek, waarbij de lokale VVD al concrete maatregelen heeft gepresenteerd om daar een einde aan te maken.

Stinklucht

Nagtegaal: ‘Giftige stoffen horen niet in de buitenlucht, niet in Rotterdam en ook niet in Gelderland. Dan vind ik het onbestaanbaar dat Duitse schepen de opdracht te krijgen hun luchten te lozen in de Gelderse buitenlucht. We doen er alles aan om Nederland schoner achter te laten voor de volgende generaties. Dan weiger ik om in de stinklucht van de Duitse schippers te zitten. Ook Duitsland moet zijn steentje bijdragen. Daarom is het zo belangrijk dat de Europese Commissie hier zijn aandacht op richt.’

Eurocommissaris voor Milieu, maritieme zaken en visserij Karmenu Vella erkent de negatieve gevolgen voor de luchtkwaliteit door het varend ontgassen en zet deze ook op de agenda van de zogeheten schoneluchtdialogen. ‘Dat is een goed begin, en nu moeten we ervoor zorgen dat alle lidstaten er werk van gaan maken! Dit is typisch een onderwerp waarvoor we de Europese Unie hebben, zodat deze stinkluchten snel uit Nederland verdwijnen’, zegt Caroline Nagtegaal. Voor zij in 2017 in het Europees Parlement werd gekozen, liep ze zich al sinds 2010 ‘warm’ bij het Havenbedrijf Rotterdam en de luchthaven Schiphol. ‘Als ik op 23 mei voor een nieuwe termijn in het Europees Parlement verkozen wordt, staat dit onderwerp hoog op mijn prioriteitenlijst.’

Op alle bestuurslagen

Het Rotterdamse raadslid Dieke van Groningen (VVD), initiatiefnemer van het verbod op varend ontgassen, is blij met alle aandacht voor het verbod op varend ontgassen. ‘Dit onderwerp raakt niet alleen de Rotterdamse haven, maar heel Nederland. Dan is het mooi om te zien dat we op alle bestuurslagen, van gemeente tot aan het Europees Parlement, hiervoor aandacht hebben en zo het probleem kunnen oplossen.’

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur & Waterstaat) heeft naar aanleiding van schriftelijke vragen van VVD-Tweede Kamerlid Remco Dijkstra al laten weten dat wat haar betreft een verbod op varend ontgassen er zo snel mogelijk komt. ‘Het moet dan wel redelijkerwijs mogelijk zijn om daaraan te voldoen’, aldus Van Nieuwenhuizen. Zij wacht op voorstellen van de Taskforce Ontgassen om de aanpassing van het internationale Scheepsafvalstoffenverdrag nog voor het eind van dit jaar te vertalen in nationale wetgeving. (DvdM)

Door: Schuttevaer