Normal_rss_entry-285396

Rederij CMA voert deze maand een eerste test uit met een containerschip dat deels vaart op bio-brandstof. De test in samenwerking met IKEA, een klant van de scheepvaartreus, is volgens CMA een belangrijke eerste stap richting verduurzaming van de vervuilende scheepvaartsector.

Het CMA-schip wordt aanvankelijk slechts deels getankt met de duurzame stookolie. Het gehalte kan in verdere proeven steeds verder worden opgevoerd. De rederij maakt niet bekend met welk percentage duurzame stookolie wordt nu getankt.

De scheepvaartindustrie moet vanaf volgend jaar voldoen aan strengere internationale klimaat- en milieuregels. Zo moet verplicht worden overgestapt op brandstoffen met een lager zwavelgehalte. Ook moeten de schepen in 2030 zeker 40 procent minder CO2 uitstoten.

Oud frituurvet

De duurzame stookolie wordt uit onder meer oud frituurvet gewonnen en is minder vervuilend doordat de CO2-uitstoot tot 80 procent lager zou liggen dan die van fossiele brandstoffen. Daarnaast zou bij verbranding van bio-stookolie vrijwel geen zwavel vrijkomen.

De duurzame stookolie komt van het Nederlandse GoodFuels. Dat energiebedrijf bracht dit product eind vorig jaar naar de markt. Een belangrijk nadeel van de duurzame stookolie is dat er een hoger prijskaartje aan hangt dan bij de gewone stookolie.

IKEA draait volledig op voor de kosten van de duurdere brandstof in de test. Het woonwarenhuis verstrekt verder geen financiële details. IKEA wil in de toekomst ,,ten minste alle containers vanuit Rotterdam volledig op duurzame stookolie vervoeren.''

Door: ANP