Normal_rotterdam

Vandaag arriveert een bulkschip met een recordtonnage van 50.000 ton piekijzer in de haven van Rotterdam. Carbones Holding GmbH, een grote Oostenrijkse distributeur van metaalproducten, heeft voor het eerst een lading van deze omvang samengesteld en verscheept deze in één keer. En dat is heel bijzonder. Stuwadoor ZHD Stevedores slaat het piekijzer op en over waarna het verder wordt gedistribueerd in Europa.

 

 

 

Wat is piekijzer eigenlijk? Piekijzer, ook wel ruwijzer of in het Engels ‘pig iron’ genoemd, is ijzer dat gegoten is in de vorm van een ‘broodje’ van circa 10 centimeter lang en 10 centimeter breed. ‘Aan de bovenkant heeft het een bolling, het ziet er een beetje uit als een cake die uit de bakvorm komt. Ze wegen 10 tot 20 kilo per stuk, redelijk zwaar voor een cake of broodje dus’, zegt Dico Regoord, salesmanager bij ZHD Stevedores.

Nooit eerder gedaan

Carbones Holding, de Oostenrijkse distribiteur van metaalproducten, heeft de recordlading piekijzer samengesteld en verscheept deze voor haar klanten naar Europa. Sebastian Brunner, handelaar bij Carbones: "Normaal gesproken wordt er 30.000 tot 35.000 ton piekijzer vervoerd. Maar nu dus 50.000 ton. Dat is nog nooit eerder gedaan met piekijzer. We zijn heel blij dat het nu gelukt is. Het organiseren, coördineren en plannen van het verschepen is een ingewikkeld proces waarvoor alle betrokken partijen nauw moeten samenwerken. De productielocaties van piekijzer zitten niet direct bij de haven maar meer landinwaarts. Vanaf daar moet de vracht per trein, vrachtwagen of kleiner schip naar het grote schip in de haven worden vervoerd. Het is een aardige puzzel om 50.000 ton piekijzer van allerlei verschillende locaties op tijd bij het schip te krijgen."

Carbones verhandelt jaarlijks voor 2,2 miljoen aan metaalproducten, voor het grootste gedeelte piekijzer, naar circa vierhonderd klanten in Europa. Piekijzer wordt toegepast in de staalproductie, voor onder meer machinebouw. In de automotivebranche worden er bijvoorbeeld motorblokken voor machines, trucks, auto’s en bussen mee gemaakt. Maar ook uitlaten, remschijven en assen. En in de windenergie-industrie wordt piekijzer toegepast in de torens waar de wieken aan worden gemonteerd. Piekijzer komt hoofdzakelijk uit Rusland en Brazilië. Deze lading komt uit Brazilië, en is voor het grootste deel geproduceerd door twee bekende piekijzerfabrikanten (Grupo AVG en Grupo PLANTAR). De waarde van de lading is circa 25 miljoen dollar.

Door: Port of Rotterdam

Lees verder