Normal_afbeelding4

Waarom ik je in deze Pilse – eh Pulse-bijdrage als transport-ondernemer ga vertellen over bierbrouwen lees je later in dit verhaal. Eerst wil ik graag even stilstaan bij het fenomeen groei:  Mensen die ons familiebedrijf een beetje kennen weten dat we de afgelopen maanden een aantal forse stappen hebben gezet. We hebben onze intrek genomen in een nieuw pand, met een groter kantoor en een veel groter warehouse. Op allerlei terreinen groeit ons bedrijf, zowel kwantitatief als kwalitatief. We hebben parallel aan de groei diverse technologische innovaties doorgevoerd en – last but not least – een heleboel nieuwe collega’s mogen verwelkomen bij Team Van Duuren.

 

Door Jeroen van Duuren

Eén van de mooiste én belangrijkste uitdagingen in tijden van snelle groei is het bewaken van de culturele waarden van je organisatie. Alle werknemers zijn ambassadeur van je organisatie, zowel de collega die al 15 jaar in dienst is als een jonge starter die een maand geleden is begonnen. Omdat onze werknemers ons belangrijkste bezit zijn, willen we zowel binnen de organisatie als naar buiten uitstralen dat we samen ons familiebedrijf maken tot wat het is.

Omdat we zoveel waarde hechten aan onze cultuur, zijn we dagelijks bezig met het ‘onderhouden’ van die cultuur. We hebben daarvoor bijvoorbeeld speciale programma’s ontwikkeld in onze eigen Academy, waar onze medewerkers onder meer hun soft skills kunnen trainen, zoals hun communicatieve vaardigheden en in klantgerichtheid.

Eén ding vind ik bij dit soort initiatieven heel belangrijk: Je moet het als directie omarmen. In te veel bedrijven worden leerprogramma’s voor medewerkers door de directie over de schutting gegooid naar HR, en mag HR het verder uitzoeken. Zo doen wij het niet. Bij Van Duuren zijn we als directie zelf de initiatoren van de programma’s voor onze medewerkers. Niet omdat we onszelf onnodig belangrijk willen maken, maar omdat het uitdragen van culturele waarden nooit kan als de directie er niet volledig achter staat. We vinden HR van enorm belang, maar geloven sterk dat we als directie en HR samen onze cultuur moeten bewaken. Alleen op die manier versterken we elkaar.

Als familiebedrijf weten we als geen ander dat de culturele waarden die je in je organisatie nastreeft niet zo anders zijn dan wat je in je gezin wilt bereiken: respect, transparantie, eerlijkheid, vertrouwen … Als het je lukt om een veilige cultuur te bouwen, dan ga je ook zien dat er bijna als vanzelf prachtige dingen gebeuren. Een voorbeeld: laatst nam ik een kijkje in onze eigen bierbrouwerij. Natuurlijk, logistieke dienstverlening is onze core business en Brouwerij Van Duuren zal nooit de concurrentie met Heineken of Bavaria aangaan. Maar hoe leuk is het, dat op initiatief van onze collega Eric Dijkstra, Van Duuren-man van het eerste uur, een groep collega’s het idee heeft opgevat om na het werk samen lekkere biertjes te gaan brouwen. Er is een heus brouwerijtje ingericht, mensen van verschillende afdelingen hebben zich aangesloten en het enthousiasme is inmiddels groot. Samen brouwen de colllega’s biertjes met namen als Bakwagen Blond, Trailer Triple en Interport IPA.

“Het mooie is dat je mensen die je niet vaak spreekt of alleen in een werksetting meemaakt op een totaal andere manier leert kennen”, vertelde initiatiefnemer Eric me laatst. Ik ben ervan overtuigd dat hij gelijk heeft en dat dit soort initiatieven een enorme bijdrage leveren aan onze Van Duuren-cultuur.

Zo, deze column zit er weer op. Tijd voor een biertje. Van Van Duuren, uiteraard!

Iedere maand schrijf ik een column over mijn ervaringen als oprichter en directeur van Van Duuren. Deze column is ook terug te vinden bij ons op de website en social media. Vind je het leuk om maandelijks mijn column te ontvangen? Laat dat weten via een mailtje naar jeroen.van.duuren@vanduuren.nl en ik stuur ‘m voortaan naar je toe!