Nederlanders wijken uit naar buitenlandse luchthavens door hoge ticketprijzen
Steeds meer Nederlanders overwegen om vanaf buitenlandse luchthavens te vertrekken vanwege lagere ticketprijzen. Uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat ruim 80 procent van de reizigers een vlucht over de grens aantrekkelijk vindt. Tegelijkertijd neemt de bereidheid om vrijwillig CO₂-uitstoot te compenseren verder af. Dit meldt de Telegraaf.
Uit de jaarlijkse meting blijkt dat 78 procent van de Nederlanders positief staat tegenover vliegen, een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar. Opvallend is dat het draagvlak voor het stimuleren van schoner vliegen groter is dan voor het verhogen van belastingen. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt dat vluchten met zuinigere en stillere toestellen goedkoper moeten worden, in plaats van tickets duurder te maken via extra heffingen.
Buitenlandse luchthavens steeds populairder
Hoewel vliegtickets de afgelopen jaren fors duurder zijn geworden, is 43 procent van de Nederlanders voorstander van een verdere verhoging van de vliegbelasting. In 2027 wordt een extra heffing voor verre vluchten ingevoerd.
Die maatregel lijkt echter een ongewenst neveneffect te hebben: 81 procent van de reizigers overweegt door de hogere kosten uit te wijken naar luchthavens in Duitsland of België. Dat percentage ligt zelfs hoger dan in eerder onderzoek van een grote luchtvaartmaatschappij, waarin 74 procent aangaf over de grens te willen vertrekken bij een toeslag van 40 tot 70 euro op verre vluchten.
Minder animo voor CO₂-compensatie
De bereidheid om vrijwillig te betalen voor CO₂-compensatie daalt. Slechts een kwart van de ondervraagden zegt hiervoor extra geld te willen neerleggen, het laagste niveau in zes jaar. In de praktijk ligt dat percentage nog lager, omdat maar een klein deel van de reizigers daadwerkelijk compensatie aankoopt.
Draagvlak voor krimp Schiphol neemt af
Het aantal Nederlanders dat voorstander is van het verkleinen van Schiphol daalt eveneens. Waar vorig jaar nog 43 procent krimp steunde, is dat nu 39 procent. Een derde vindt dat het aantal vluchten gelijk moet blijven, terwijl 18 procent groei ziet zitten. Volgens de onderzoekers geven Nederlanders de voorkeur aan maatregelen die het vliegen zelf duurzamer maken, in plaats van het aantal vluchten te beperken.
Toekomst Schiphol nog onzeker
Het demissionaire kabinet werkt aan een nieuw luchthavenverkeersbesluit dat de toekomstige ruimte voor de luchtvaart moet vastleggen. Schiphol heeft inmiddels een deel van de starts, landingen en nachtslots ingeleverd. Wat er komende zomer gebeurt, blijft onzeker zolang de rechtszaak over de krimpmaatregelen loopt.