Waterbus toch niet failliet: lijn 20 en 22 blijven varen in Zuid-Holland
De Waterbus gaat na een voorstel van de Provinciale Staten van Zuid-Holland toch niet failliet. Dankzij het voorstel kunnen lijn 20 en 22 van vervoerder Aqualiner toch blijven doorvaren. Voor 90 procent van de reizigers is het openbaar watervervoer zo gered. Vanaf 6 oktober gaat een nieuwe dienstregeling van start. Dit meldt de Provincie Zuid-Holland.
De toekomst van de Waterbus stond al langer onder druk. Hogere kosten en het trage herstel na de coronapandemie brachten vervoerder Aqualiner miljoenenverlies. Een faillissement dreigde hierdoor. Met het nieuwe plan kunnen de 1,3 miljoen jaarlijkse reizigers grotendeels gebruik blijven maken van de dienst.
Lijn 23 verdwijnt
Lijn 20 (Dordrecht-Rotterdam) en lijn 22 (Papendrecht-Dordrecht-Zwijndrecht) zijn de meest gebruikte lijnen en blijven volledig operationeel. Lijn 21 (Rotterdam-Kinderdijk), die vooral in de zomer toeristen trekt, wordt een commerciële verbinding. Zo kan de vervoerder zich richten op piekmomenten, terwijl inwoners van Kinderdijk het huidige OV-tarief blijven betalen. Lijn 23 (Dordrecht-Sliedrecht) stopt vanwege te weinig reizigers en concurrentie van bus, trein en fiets.
De provincie investeerde eerder dit jaar al 3,1 miljoen euro extra in de Waterbus. Samen met eerdere bijdragen zat Zuid-Holland aan de maximale wettelijke steun. Stopzetten van lijn 23 en aanpassen van lijn 21 bleek de enige manier om de meeste mensen te kunnen ondersteunen bij hun ov-reis.
‘Mooiste vorm van openbaar vervoer die er is’
Provinciebestuurder Frederik Zevenbergen voor mobiliteit vindt jammer dat er geen andere oplossing is, maar is desondanks blij met de redding van de Waterbus. “Het is de mooiste vorm van openbaar vervoer die er is, maar ook een dure vorm. Ook al betekent het dat we pijnlijke keuzes moeten, maken, is het enorm fijn dat de Waterbus voor meer dan een miljoen reizigers kan blijven bestaan.”