Bestuur provincie Utrecht stemt in met plan voor snelheidsverlaging
25 april 2022 om 16:23
2 minuten lezen

Bestuur provincie Utrecht stemt in met plan voor snelheidsverlaging

In het coalitieakkoord ‘nieuwe energie voor Utrecht’ werd het al aangekondigd: Gedeputeerde Staten van provincie Utrecht hebben ingestemd met een concreet plan voor snelheidsverlaging op een aantal provinciale wegen. Hiervoor is het volledige wegennetwerk de afgelopen twee jaar tegen het licht gehouden. Dat meldt de provincie Utrecht.

Kunnen we deze zodanig inrichten dat het veiliger en gezonder wordt voor gebruikers en bewoners? Het resultaat is dat – uiterlijk in 2040 – bij 20 procent van het totale aantal kilometers provinciale weg de maximumsnelheid wordt verlaagd naar 60 km/u, en dat op alle parallelwegen straks 30 km/u geldt. Voordat het zover is, moeten Provinciale Staten op 29 juni aanstaande hun akkoord geven op de plannen. 

Oversteken 

Het blijft niet alleen bij de snelheidsverlaging op de wegen waar dat kan. Ook worden alle oversteken waar geen stoplichten of zebrapaden zijn voor langzamer verkeer uiterlijk 2040 veiliger gemaakt met een snelheidsverlaging naar 60 km/u of een andere passende maatregel. In totaal gaat het om 86 van deze oversteken, er wordt gestart met de 19 meest onveilige oversteken. Doel van de snelheidsverlagingen is het gezonder maken van de woon- en leefomgeving van mensen. Op de plekken waar dat veilig kan, kiezen we voor een lagere snelheid met een positief effect op de natuur, geluid en uitstoot.

Het plan, genaamd ‘Netwerkperspectief provinciale wegen 2040’, draagt bij aan een zo goed mogelijke balans tussen de leefbaarheid voor mensen en dieren langs provinciale wegen, de verkeersveiligheid plus de oversteekbaarheid, en de bereikbaarheid. De maximumsnelheid op de provinciale wegen moet passen bij het type weg, en de weginrichting moet zijn afgestemd op hoe de weg wordt gebruikt.

Groot onderhoud 

Er kan niet slechts worden volstaan met ‘een bordje 60’. Er zijn ingrijpende aanpassingen aan de weg nodig om de lagere snelheid af te dwingen en tegelijk de grote hoeveelheden (vracht)verkeer veilig af te kunnen wikkelen. Daarom worden de aanpassingen uitgevoerd tijdens het geplande groot onderhoud aan de weg. Zo besparen we kosten, beperken we de overlast voor gebruikers en de omgeving en werken we veilig aan de weg.

Gezondere leefomgeving 

Gedeputeerde Arne Schaddelee: “We zetten hiermee een grote stap in de goede richting: een gezondere leefomgeving voor iedereen die in de buurt van onze provinciale wegen is of woont. We zijn er nog niet, en het was een ingewikkeld en langdurig proces om hier te komen. De afgelopen periode is intensief samengewerkt met gemeenten, veel belangenorganisaties, hulpdiensten en aanwonenden tijdens externe expertsessies. Als provincie Utrecht zijn we pioniers en dat maakt dat we vaak het wiel moesten uitvinden. Er zijn bijvoorbeeld geen normen voor hoe je een weg inricht voor een gezonde leefomgeving. Dit maakt me extra trots dat we staan waar we nu staan.”

De uitwerking van het netwerkperspectief volgt de planning van het groot onderhoud aan onze wegen. Dit doen we om kapitaalvernietiging te voorkomen, omdat een andere maximumsnelheid niet slechts het plaatsen van een bord is maar vrijwel altijd aanpassingen aan de infrastructuur vraagt.

Door: Nationale Transportgids 

Relevante artikelen

Alles van wegtransport
    • Wegtransport

    Vrachtwagens domineren goederenvervoer, ondanks plannen voor meer gebruik van spoor en binnenvaart

    Gisteren om 16:00
    • Wegtransport

    CJIB krijgt na bijna twee maanden weer berichten van OM

    Gisteren om 12:25

Aankomende evenementen

18 Sep
Raildagen 2025
  • Landelijk
19 Sep
Career Experience voor de luchtvaart- & reisindustrie
  • Zuid-Holland
01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland