Vanaf 1 januari maar één keer havengeld betalen in North Sea Port
26 november 2020 om 12:28
< 1 min lezen

Vanaf 1 januari maar één keer havengeld betalen in North Sea Port

Zeeschepen die aanmeren in North Sea Port betalen vanaf 1 januari nog maar één tarief voor het hele grensoverschrijdende havengebied. Wie meer goederen aan de haven bindt en duurzaam is, wordt extra beloond. De tarieven worden in 2021 en 2022 niet geïndexeerd. Dit meldt North Sea Port.

Of een zeeschip nu in Vlissingen komt, of in Terneuzen of Gent, maakt vanaf 1 januari 2021 niet langer meer uit voor wat de tarifering betreft. Zeeschepen betalen nog maar één keer voor toegang tot de haven, het gebruik van de haveninfrastructuur en het goederenvolume, ongeacht waar in het gebied men wil aanmeren.

Basisticket

Elk zeeschip dat de haven bezoekt, betaalt vanaf dan één basisprijs op basis van het brutotonnage van het schip. Dit ‘basisticket’ geeft schepen en klanten een vlotte en efficiënte toegang tot de haven, voor onder meer het aanmeren en het verblijf in de haven, het gebruik van het haveninformatiesysteem, de nodige diepgang, en toegang tot de sluisplanning in Terneuzen.

Naast het basistarief wordt er ook een tarief voor het totale goederenvolume gehanteerd. Voor de diverse soorten goederen worden verschillende prijzen gebruikt. Hier zijn kortingen mogelijk. Hoe meer goederen havengebruikers naar de haven brengen, hoe meer korting ze krijgen. Schepen die voldoen aan de eisen voor groene schepen van de ‘Environmental Ship Index’ (ESI) worden ook beloond met een korting op het basisticket.

Door: Nationale Transportgids

Relevante artikelen

Alles van scheepvaart
    • Scheepvaart

    Maatregelen getroffen wegens harde wind

    Gisteren om 15:38
    • Scheepvaart

    Vijf kinderen gewond na aanvaring tussen zeilcharter en vrachtschip bij Harlingen

    Gisteren om 07:20

Aankomende evenementen

18 Sep
Raildagen 2025
  • Landelijk
19 Sep
Career Experience voor de luchtvaart- & reisindustrie
  • Zuid-Holland
01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland