Met Frites-express CO2-uitstoot verminderen en druk op wegen verlagen
14 oktober 2020 om 13:01
< 1 min lezen

Met Frites-express CO2-uitstoot verminderen en druk op wegen verlagen

Containers per schip vervoeren in plaats van met vrachtwagens om files te bestrijden, de verkeersveiligheid te vergroten en de CO2-uitstoot te verminderen. Gedeputeerde Floor Vermeulen en minister Cora van Nieuwenhuizen brachten afgelopen maandag een digitaal werkbezoek aan het logistieke bedrijf Kloosterboer in de Rotterdamse Eemhaven dat is overgestapt op het zogeheten ‘modal shift’. Dit meldt de provincie Zuid-Holland. 

Kloosterboer heeft samen met fritesmaker McCain de frites-express opgezet. Eerder reden jaarlijks 4.500 keer vrachtwagens vanaf de productielocatie van McCain in het Zeeuwse Lewedorp naar het distributiecentrum van Kloosterboer in Lelystad. Ook werden nog eens 2.500 ritten uitgevoerd vanuit Rotterdam naar Lelystad om containers te laden. Nu levert McCain volle containers rechtstreeks bij Kloosterboer Vlissingen aan voor transport per binnenschip naar Lelystad. Vanuit Lelystad gaan volle containers per schip naar Rotterdam. Daarnaast worden vanuit Lelystad weer containers van lokale ui- en aardappel producenten per schip vervoerd richting Vlissingen voor verder transport naar Afrika.

Verplaatsing naar het water

“De frites-express laat zien dat je goederen ook goed met een binnenvaartschip in plaats van een vrachtwagen kunt vervoeren. Een mooie, nieuwe samenwerking waarbij we met verladers en vervoerders de verplaatsing van de weg naar het water waarmaken”, vertelt minister Van Nieuwenhuizen. “Ook in Zuid-Holland zullen de komende jaren veel wegen, tunnels en bruggen worden gerenoveerd. Om de druk op de wegen te verminderen scheelt het duizenden vrachtwagens op de weg als meer containers over water worden vervoerd”, voegt gedeputeerde Floor Vermeulen eraan toe.

Investeren in overslagterminals

Zuid-Holland trekt samen op met de collega-provincies Noord-Brabant, Limburg, Gelderland, het rijk, verladers en vervoerders om modal shift tot een succes te maken. Het doel is landelijk de komende jaren 2.000 containers per dag van vrachtwagens naar schepen te verplaatsen. Om de sector te verleiden worden onder meer binnenvaartlijndiensten opgezet en geïnvesteerd in overslagterminals.

Door: Nationale Transportgids

Relevante artikelen

Alles van wegtransport
    • Scheepvaart

    Vrachtwagens domineren goederenvervoer, ondanks plannen voor meer gebruik van spoor en binnenvaart

    12 september 2025 om 16:00
    • Scheepvaart

    Russisch spionageschip legt koers door Europa, meerde aan in Rotterdam en Moerdijk

    12 september 2025 om 09:52

Aankomende evenementen

18 Sep
Raildagen 2025
  • Landelijk
19 Sep
Career Experience voor de luchtvaart- & reisindustrie
  • Zuid-Holland
01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland