TLN wil verandering in wachttijden voor containervervoer Rotterdamse haven
24 september 2020 om 11:57
< 1 min lezen

TLN wil verandering in wachttijden voor containervervoer Rotterdamse haven

Transport en Logistiek Nederland wil dat er een einde komt aan de lange wachttijden voor het containerwegvervoer in de Rotterdamse haven. Volgens de organisatie zijn vertragingen bij terminals en depots al té lang de normaalste zaak van de wereld, waardoor vrachtwagenchauffeurs urenlang stilstaan. Daar moet snel verandering in komen. Dit meldt TLN. 

Volgens Jeroen de Rijcke, secretaris van de TLN-deelmarkt Alliantie zeecontainervervoer gaat het op verschillende punten volledig mis: “Bij de terminals van APMT MVII en RWG werken ze met tijdsloten, maar die zitten overdag vol. Bij de ECT-terminal zijn de afhandeltijden buitenproportioneel lang. Daarnaast zijn er veel systeemverstoringen of vertragingen, waarbij iedereen de schuld bij een ander neerlegt. Maar uiteindelijk betaalt de vervoerder daar de prijs voor, want hun chauffeurs en wagens staan door al die problemen soms wel uren stil. Die gemaakte kosten zijn voor de transportondernemer, want de terminal betaalt geen wachturen uit.”

Onwerkbare situaties

In overleg met de terminals en de haven zijn de vertragingen meermaals aangekaart, maar zonder enig effect. “We hebben keer op keer aangegeven dat dit onwerkbare situaties voor chauffeurs, planners en ondernemers oplevert. Vervolgens wordt er beterschap beloofd, maar verandert er weer niets”, aldus De Rijcke. “Er is weinig incentive voor de terminals om dit probleem aan te pakken, want niet het wegvervoer, maar de rederijen zijn hun klant. Als er een vrachtwagenchauffeur urenlang stil staat voelen zij dat dus niet in hun portemonnee, maar de transportondernemers wel. En die zijn er klaar mee om steeds de rekening te betalen.”

Veranderingen

TLN doet daarom de dringende oproep aan alle partijen binnen de logistieke keten om verantwoordelijkheid te nemen. Iedereen is namelijk gebaat bij een efficiënte logistieke keten, aldus De Rijcke. “Als we op dezelfde voet verder gaan dreigt de Rotterdamse haven steeds minder aantrekkelijk te worden als mainport, met volumedalingen tot gevolg. En dat gaat iedereen aan. Maar om het tij te keren, moet er snel iets veranderen.”

Door: Nationale Transportgids
 

Relevante artikelen

Alles van wegtransport
    • Wegtransport

    Vrachtwagens domineren goederenvervoer, ondanks plannen voor meer gebruik van spoor en binnenvaart

    Gisteren om 16:00
    • Wegtransport

    CJIB krijgt na bijna twee maanden weer berichten van OM

    Gisteren om 12:25

Aankomende evenementen

18 Sep
Raildagen 2025
  • Landelijk
19 Sep
Career Experience voor de luchtvaart- & reisindustrie
  • Zuid-Holland
01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland