Gladheid op het spoor: NS en ProRail kiezen andere techniek
21 september 2020 om 08:13
< 1 min lezen

Gladheid op het spoor: NS en ProRail kiezen andere techniek

Het is een jaarlijks terugkerend probleem in de herfst: gladheid op het spoor, onder meer door afgevallen bladeren. De Nederlandse Spoorwegen en ProRail denken een nieuwe manier te hebben gevonden om er iets tegen te doen.

Met een nieuwe vloeistof wordt niet alleen gladheid bestreden, ook geluidsoverlast wordt ermee verminderd en de slijtage aan zowel wielen als rails. Het gaat om een proef op trajecten in het zuiden en oosten van het land. Het systeem, Wiel Rail Conditionering (WRC), voorziet erin dat de vloeistof door treinen (58 zogenoemde Flirt-Sprinters) over het spoornet wordt verspreid.

Vertraging

“Bij een eerdere test met de vloeistof op regionale lijnen hadden de treinen inderdaad minder last van slippen als ze optrekken en remmen”, aldus een NS-woordvoerder. “We willen nu weten of het ook op grote schaal werkt op het hoofdrailnet, waar goederentreinen, intercity’s en hogesnelheidstreinen rijden.”

Bladeren die van de bomen vallen in combinatie met vocht kunnen ervoor zorgen dat de sporen glad worden. Het gevolg is dat machinisten langzamer moeten optrekken en rustiger moeten remmen, wat vertraging op kan leveren, aldus spoorbeheerder ProRail.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van spoortransport
    • Spoortransport

    NS-top ontevreden over uitlatingen Arriva in strijd om Noordelijke Lijnen

    Gisteren om 16:08
    • Spoortransport

    Vrachtwagens domineren goederenvervoer, ondanks plannen voor meer gebruik van spoor en binnenvaart

    Gisteren om 16:00

Aankomende evenementen

18 Sep
Raildagen 2025
  • Landelijk
19 Sep
Career Experience voor de luchtvaart- & reisindustrie
  • Zuid-Holland
01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland