Bijzondere losoperatie in Rotterdamse haven
26 augustus 2020 om 12:55
< 1 min lezen

Bijzondere losoperatie in Rotterdamse haven

Gisteren, dinsdag 25 augustus, vond er een apart maritiem karwei plaats aan boei 26 in de Waalhaven. Daar werd een enorm binnenvaartcasco van 135 meter lang, 22,8 meter breed en 2275 ton gelost van een zware ladingschip. Dit meldt Port of Rotterdam.

Onder coördinatie van Bonn & Mees kwamen er vijf bokken voor aan te pas: drie van het bedrijf zelf, één van Multraship en één van Uglen (uit Noorwegen). Het gevaarte werd eerst opgetild en vervolgens zijn de vijf bokken gezamenlijk en zeer behoedzaam naar achteren gevaren, zodat het casco in het water kon worden gelost.

Losoperatie

De hele losoperatie is een samenwerking tussen NEPA, Bonn & Mees, Steinweg, Rotterdam Ship Repair en Sinepol. Direct na deze unit is mv UHL Fast naar Steinweg in de Beatrixhaven verhaald om de overige twee casco’s van het schip te lossen met behulp van de 3 drijvende bokken van Bonn en Mees.

UHL Fast

UHL Fast is afkomstig uit Nantong, China. Het is over de Noordelijke IJszee naar Rotterdam gevaren met op zijn rug de drie casco’s voor binnenvaartschepen. Dat scheelt tien dagen met de traditionele, veel langere vaarroute via het Suez Kanaal. De binnenvaartschepen worden getransporteerd naar afbouwwerven in de regio.

Door: Nationale Transportgids

Relevante artikelen

Alles van scheepvaart
    • Scheepvaart

    Vrachtwagens domineren goederenvervoer, ondanks plannen voor meer gebruik van spoor en binnenvaart

    Gisteren om 16:00
    • Scheepvaart

    Russisch spionageschip legt koers door Europa, meerde aan in Rotterdam en Moerdijk

    Gisteren om 09:52

Aankomende evenementen

18 Sep
Raildagen 2025
  • Landelijk
19 Sep
Career Experience voor de luchtvaart- & reisindustrie
  • Zuid-Holland
01 Oct
Scheepsmotoren Event 2025: De toekomst van scheepsaandrijving
  • Zuid-Holland