NTG Beveiliging tegen terrorisme

De bomaanslagen op treinen, metro's en stations in Madrid (2004) en Londen (2005) hebben duidelijk gemaakt dat het spoorsysteem kwetsbaar is en een mogelijk doelwit van terroristen.

Alerteringssysteem Terrorismebestrijding
Om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op dreigingen, is de spoorsector aangesloten op het Alerteringssysteem Terrorismebestrijding van de Nationale Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb). Dit alerteringssysteem geeft een beeld van de terroristische dreiging voor een bepaalde (vitale) economische sector. Er zijn vier niveaus: basisniveau, lichte dreiging, matige dreiging, hoge dreiging. Bij elk niveau van dreiging hoort een bepaald pakket aan maatregelen. Deze maatregelen worden genomen door de spoorsector en de lokale en/of landelijke overheid. Tal van bedrijfssectoren zijn inmiddels op dit systeem aangesloten.
 
Verantwoordelijkheden overheid
De overheid probeert op verschillende manieren de dreiging van terreur (ook op het spoor) te verminderen:

  • Voorkomen van aanslagen en vervolging van kwaadwillenden. Dit is een taak van de ministeries van Veiligheid en Justitie (VenJ) en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
  • Verminderen van de effecten van een eventuele aanslag. Hierbij gaat het vooral over het voorbereid zijn op de gevolgen van een eventuele aanslag. Dit is een taak van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, in samenwerking met de spoorsector. De Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet toe op uitvoering van de beveiligingsmaatregelen door de spoorsector.

In de Derde Kadernota Railveiligheid staat het beveiligingsbeleid in hoofdlijnen beschreven. In deze nota staat ook dat spoorbeheerder ProRail bij de beveiliging van het spoor de goederenvervoerders, de Nederlandse Spoorwegen (NS) en de andere personenvervoerders betrekt.

NTG Goederentransport Informatie

NTG Nieuwsoverzicht Goederentransport