NTG Terugdringen geluidsoverlast

Passerende goederentreinen produceren veel geluid. De overheid plaatst onder meer geluidsschermen om overlast tegen te gaan. Maar ook raildempers en fluistertreinen dragen bij aan minder geluidshinder.

Innovatieprogramma geluid
Naast het plaatsen van geluidsschermen zoeken overheid en bedrijven ook naar andere oplossingen om geluidsoverlast door treinen te verminderen. In het innovatieprogramma geluid hebben specialisten nieuwe maatregelen ontwikkeld en getest. Voorbeelden zijn:

  • Raildempers. Dit zijn elementen van elastisch materiaal en staal die aan beide kanten van de spoorstaaf worden bevestigd. De raildempers absorberen trillingen en zorgen zo voor een geluidsreductie van ongeveer 3 decibel.
  • Akoestisch slijpen van rails. Spoorstaven worden hierbij vlakker gemaakt. Het effect is minder trillingen in de wielen en in de rails op het moment dat er treinen overheen rijden. Dit kan 2 decibel minder geluid opleveren.
  • Flexibele geluidsschermen. Dit zijn geluidsschermen die uit een 'bouwdoos' komen en gemakkelijk kunnen worden verplaatst, verhoogd of verlaagd. Dit kan handig zijn wanneer blijkt dat op een bepaalde plek het geluidsscherm onvoldoende geluid tegenhoudt. Het kan dan relatief eenvoudig worden uitgeschoven.

De rijksoverheid heeft het innovatieprogramma geluid inmiddels afgesloten en maakt zich nu sterk om de nieuwe maatregelen internationaal geaccepteerd en toegelaten te krijgen.
 
Fluistertreinen: stillere remblokken
Goederenwagons zijn traditioneel uitgerust met gietijzeren remblokken. Deze produceren veel herrie. Europese geluidseisen schrijven voor dat nieuwe goederenwagons moeten worden uitgerust met composiet (kunststof) remblokken. Deze remblokken houden de wielen glad en zorgen voor 7 tot 8 decibel minder geluid dan de oude gietijzeren remblokken.

Voor bestaande goederenwagons, die vaak nog tientallen jaren meegaan, is het in verhouding duur om ze uit te rusten met composiet remblokken. LL-remblokken vormen dan een alternatief. LL staat voor Low Low friction (Lage Lage wrijving). LL-remblokken gaan minder lang mee dan composiet remblokken, maar hebben vrijwel hetzelfde geluiddempende effect.

NTG Goederentransport Informatie

NTG Nieuwsoverzicht Goederentransport