NTG Rollende Landstrasse

Rollende Landstrasse

Bij deze vorm van spoorvervoer gaat de volledige vrachtwagen mee op het spoor, dus inclusief trekkende eenheid en chauffeur.

Omdat de chauffeur bij de vrachtwagen blijft spreken we bij de 'Rollende Landstrasse' van begeleid gecombineerd vervoer. Dit in tegenstelling tot intermodaal vervoer waar de chauffeur en de trekkende eenheid niet meegaan. Dat is dus het gecombineerd vervoer.

Het principe van de 'Rollende Landstrasse' of 'Rolling Highway' is eenvoudig. Het is een spoordienst tussen twee plaatsen, waarbij de vrachtwagens via een perron direct de trein kunnen op- en afrijden. Omdat geen gebruik wordt gemaakt van kranen is het systeem toepasbaar op alle standaard vrachtwagens. Voor de 'Rollende Landstrasse' worden speciale wagons ingezet met een lage laadvloer om zodoende problemen met de bovenleiding te voorkomen. Voor iedere verbinding geldt een een aparte maximale hoogte. Dit kan via de website van de aanbieder vooraf gecontroleerd worden.

De RoLa diensten worden vooral in de Alpenlanden toegepast om de tolheffing op de weg of de weekendrijverboden te omzeilen. Daarnaast levert het voordelen op voor de chauffeur omdat hij geen last heeft van files, minder stress ervaart en tijdens de treinrit zijn verplichte rusttijd kan nakomen. De chauffeurs verblijven tijdens de treinrit in een aparte reizigerswagon. Het gebruik van de RoLa is tenslotte gunstig voor het brandstofverbruik en voor de beperking van uitstoot.

Ga terug

NTG Goederentransport Informatie

NTG Nieuwsoverzicht Goederentransport