NTG Europese afspraken en richtlijnen

Sinds de Europese liberalisering van het spoor in 2003 hebben zich diverse nieuwkomers op het goederenspoor gemeld. Ook zijn Europese richtlijnen opgesteld, zodat een vervoerder niet in elk land met andere regels te maken krijgt.

1 test voor alle EU-landen
De Europese ministers van Transport hebben in 2007 afgesproken dat voor een locomotief na oplevering 1 keer grondig wordt getest of deze voldoet aan de eisen van alle 27 landen van de Europese Unie (EU). Na deze eenmalige test is de certificatie definitief geregeld en zijn dus geen inspecties meer nodig in afzonderlijke landen. Er blijven alleen aanvullende testen over indien de nationale infrastructuur specifieke eisen stelt aan het materieel, bijvoorbeeld de elektrische energievoorziening of het vereiste nationale beveiligingssysteem.
 
Internationaal treinbeveiligingssysteem
In Europa wordt een internationaal treinbeveiligingssysteem ingevoerd: het European Rail Traffic Management System (ERTMS). Dit gebeurt nu op de route Rotterdam - Genua.

NTG Goederentransport Informatie

NTG Nieuwsoverzicht Goederentransport